PolskaWrocław: niepełnosprawni bohaterami gier? Teraz to całkiem możliwe

Wrocław: niepełnosprawni bohaterami gier? Teraz to całkiem możliwe

Niezwykły projekt w Dolnośląskiej Szkole Wyższej. Osoby niepełnosprawne dzięki technice motion capture staną się bohaterami gier komputerowych oraz trójwymiarowych animacji.

Wrocław: niepełnosprawni bohaterami gier? Teraz to całkiem możliwe
Źródło zdjęć: © mat. prasowy

Czy osoby niepełnosprawne mają szanse stać się bohaterami gier komputerowych? Dzięki nowatorskiemu projektowi Instytutu Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Dolnośląskiej Szkoły Wyższej we Wrocławiu będzie to możliwe. Trwają już pierwsze sesje przy użyciu techniki motion capture.

Czym jest motion capture? To rodzaj techniki stosowanej przy tworzeniu filmów, animacji oraz gier komputerowych, które polega na „przechwytywaniu” przez specjalną aparaturę ruchów aktora i zapisaniu ich. Aktor zostaje ubrany w czarny strój, do które przymocowane są tzw. markery. Ruchy markerów są przekazywane do komputera i tam podkładane są to trójwymiarowych modeli. Technika ta pozwala na realistyczne poruszanie się postaci w animacjach lub grach komputerowych.

Tym razem, w projekcie pracowników DSW, aktorami staną się osoby niepełnosprawne. Celem zespołu pracującego nad projektem jest stworzenie specjalistycznego raportu na temat metodyki pracy z niepełnosprawnymi, do czego posłużą właśnie sesje z wykorzystaniem techniki motion capture. Organizatorzy projektu nie wykluczają, że zebrane dane będą mogły posłużyć także twórcom gier komputerowych, poszukującym coraz bardziej wyspecjalizowanych ruchów tworzonych postaci.

- Efekty prac chcemy przedstawić jeszcze przed końcem 2015 r. na jednej z branżowych imprez. Dostaliśmy także zaproszenie na prezentację naszej inicjatywy na specjalistycznej konferencji, która odbędzie się w Seulu – mówi dr Jan Stasieńko, dyrektor Instytutu Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej, koordynator projektu „Osoby niepełnosprawne jako aktorzy sesji rejestrowanych przy użyciu systemu motion capture”.

W skład zespołu projektowego wchodzą m.in. dwie osoby poruszające się na wózkach inwalidzkich z Zespołu Szkół Integracyjnych nr 6 we Wrocławiu, dwoje uczniów ze specjalnego ośrodka dla niewidomych i słabowidzących oraz dwójka z ośrodka dla niesłyszących i słabosłyszących. Przy projekcie pomagają również uczniowie z III Liceum Ogólnokształcącego im. Adama Mickiewicza we Wrocławiu.

Pracujący przy nietypowym projekcie uczeni dostrzegają, że osoby niepełnosprawne wykonują wiele znanych z codzienności ruchów i gestów zupełnie w inny sposób niż osoby w pełni sprawne. Łatwiej też udaje im się naśladować ruchy np. owadów. Sporządzony raport z sesji z użyciem motion capture trafi na biurka producentów gier komputerowych i animacji trójwymiarowych.

Projekt jest prowadzony w ramach programu „Uniwersytet młodych wynalazców” Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Byłeś świadkiem lub uczestnikiem zdarzenia? .

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (1)