PolskaWrocław: konserwator wsparł remont zabytkowego tramwaju - "ogórka"

Wrocław: konserwator wsparł remont zabytkowego tramwaju - "ogórka"

Niedługo na ulice Wrocławia jako zabytek powróci kolejny pojazd, który jeszcze niedawno na co dzień woził pasażerów po mieście. Miejski konserwator zabytków przekazał 100 tys. złotych na remont starego tramwaju Konstal 102 Na, zwanego potocznie "ogórkiem".

Wrocław: konserwator wsparł remont zabytkowego tramwaju - "ogórka"
Źródło zdjęć: © mat. prasowy

10.07.2015 | aktual.: 10.07.2015 12:25

Miejski konserwator zabytków we Wrocławiu przyznał właśnie dotacje organizacjom pozarządowym zajmującym się remontem zabytków. 100 tysięcy trafiło na renowację tramwaju Konstal 102 Na, przy którym prace niecały rok temu rozpoczął Klub Sympatyków Transportu Miejskiego.

- Ten konkretny przegubowiec woził wrocławian do 2009 roku. Teraz powróci na torowiska jako tramwaj zabytkowy, a przyznana przez konserwatora dotacja pozwoli nam na regenerację podzespołów elektrycznych pojazdu, w tym nastawnika jazdy, czyli znanej niemal wszystkim korby znajdującej się w kabinie motorniczego – mówi Tomasz Paszko, wiceprezes KSTM.

Dotychczas pasjonatom udało się odremontować podwozie tramwaju wraz z silnikami oraz stalową konstrukcję nadwozia. KSTM chce przywrócić mu pierwotny wygląd z 1972 r., kiedy z chorzowskiej fabryki przyjechał do Wrocławia. Wzorem innych grup zajmujących się renowacją pojazdów zabytkowych, wrocławski Klub stawia sobie za cel jak najwierniejsze oddanie wszystkich oryginalnych elementów oraz szczegółów.

- Chcąc zachować jak największą zgodność z oryginałem, specjalnie ściągnęliśmy z Górnego Śląska dwie piasecznice z tramwajów Konstalu wycofywanych z użytku. Ledwo mogły pomieścić się do bagażnika. Choć we Wrocławiu dosyć szybko wymontowano piasecznice z „ogórka”, to jednak pierwotnie był on w nie wyposażony – dodaje Paszko. Piasecznice to urządzenia, które podają piasek pod koła napędowe tramwaju, zapobiegając poślizgowi podczas ruszania i hamowania.

Pasjonaci z KSTM podkreślają jednak, że remont podzespołów elektrycznych to nie ostatnie zadanie, które czeka ich przed wypuszczeniem przegubowca na ulice Wrocławia. Prace obejmą jeszcze położenie okablowania tramwaju, malowanie burt – na kolor niebieski oraz kremowy, a także odnowienie wnętrza. Tomasz Paszko podkreśla, że wrocławianie „ogórkiem” będą mogli się ponownie przejechać prawdopodobnie w przyszłym roku.

Konstal 102 Na był konstruowany w latach 1970-1973 w Chorzowskiej Wytwórni Konstrukcji Stalowych „Konstal”. Był to pojazd dwuczłonowy o długości 19,3 m. Można go było spotkać przez długi czas niemal we wszystkich polskich miastach posiadających komunikację tramwajową. Jako ostatni z eksploatacji Konstala 102 Na na kursach liniowych zrezygnował w 2013 r. Poznań.

Byłeś świadkiem lub uczestnikiem zdarzenia? .

Źródło artykułu:WP Wiadomości
wrocławzabytektramwaj
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (2)