Większość Polaków chce wychowania seksualnego w szkole
91% Polaków w wieku 15-49 lat uważa, że
w szkołach powinno się prowadzić zajęcia wychowania seksualnego -
wynika z sondażu przeprowadzonego przez TSN OBOP w ramach badań,
prowadzonych przez Zbigniewa Izdebskiego na zlecenie Krajowego
Centrum ds. AIDS.
70,3% respondentów zapytanych, czy w szkołach powinno się prowadzić zajęcia z wychowania seksualnego, odpowiedziało "tak"; 20,8% - "raczej tak"; 3,8% - "raczej nie", 3% - "nie", a 2,3% nie udzieliło żadnej odpowiedzi.
Sondaż przeprowadzono w 2001 r. na 3200-osobowej reprezentatywnej próbie mieszkańców Polski w wieku 15-49 lat. Dopiero teraz oficjalnie publikowane są jego wyniki, ponieważ sondaż stanowi tylko część badań kompleksowych w tej dziedzinie.
W porównaniu z badaniem przeprowadzonym w 1997 r. odsetek osób opowiadających się za wychowaniem seksualnym w szkołach wzrósł. Sześć lat temu odpowiedzi "tak" udzieliło 62,7% respondentów, a "raczej tak" - 25%.
Głównym celem takich zajęć - według większości potencjalnych odbiorców lekcji wychowania seksualnego, czyli osób w grupie wiekowej 15-17 lat - powinno być przede wszystkim uczenie jak uchronić się przed chorobami przenoszonymi drogą płciową, w tym HIV/AIDS. Odpowiedź taką wskazało 77,1% ankietowanych.
71,3% młodych ludzi uważa, że na lekcjach powinno się także przekazywać wiedzę, jak można uchronić się przed niepożądaną ciążą.
Niemal połowa badanych w tej grupie wiekowej uznała za ważne, aby zajęcia wychowania seksualnego objęły również naukę szacunku dla płci przeciwnej (48,4% wskazań), naukę rozwiązywania konfliktów i budowania trwałych związków uczuciowych (46,2%), informacje o współżyciu seksualnym (46,2%), informacje o różnicach w podejściu do seksu i miłości w zależności od płci (43,9%) oraz informacje o rozwoju fizycznym i psychicznym człowieka (42,2%).
Co czwarty młody człowiek uważa, że na zajęciach chciałby dowiedzieć się jak czerpać radość i przyjemność z seksu (26,5% wskazań) i być przekonywanym do niepodejmowania współżycia seksualnego bez głębszego zaangażowania uczuciowego (24,2%).
Spośród osób dopuszczających prowadzenie zajęć wychowania seksualnego 67% określa się mianem głęboko wierzących i regularnie praktykujących. Problem świeckiego czy religijnego charakteru zajęć nie okazał się jednak bardzo istotny dla badanych. Jedynie 14% respondentów stwierdziło, że wychowanie seksualne powinno przekazywać religijny punkt widzenia. Natomiast świecki punkt widzenia preferuje 10%.
W Polsce przedmiot "wychowanie do życia w rodzinie" realizowany jest od VI klasy szkoły podstawowej. Udział w zajęciach nie jest obowiązkowy dla uczniów - pisemną zgodę na udział dziecka w zajęciach muszą podpisać rodzice; w przypadku uczniów pełnoletnich oni sami podejmują decyzję.