Wiedza ratuje życie - zrób test na HIV
Kampania „Wiedza ratuje życie” ma na celu promowanie wykonywania testów w kierunku HIV w punktach konsultacyjno-diagnostycznych (PKD) na terenie całego kraju. W PKD test można zrobić bezpłatnie i anonimowo.
01.12.2010 | aktual.: 01.12.2010 12:59
Zobacz zdjęcia: Światowy Dzień walki z AIDS
Tegoroczne obchody Światowego Dnia AIDS mają szczególny charakter, bowiem rok 2010 jest 25 rokiem walki z epidemią HIV/AIDS w Polsce.
Według szacunków UNAIDS obecnie z wirusem żyje na świecie ok. 33 miliony osób. W Polsce od 1985 roku do końca czerwca 2010 r. wykryto około 13 tysięcy zakażeń. Kolejne 20 tysięcy osób nie wie o swoim zakażeniu. Dotyka ono przede wszystkim osób młodych, a rozprzestrzenia się głównie poprzez kontakty seksualne. Mimo pozornie coraz większej wiedzy nt. HIV/AIDS, brakuje świadomości, że problem HIV/AIDS może dotyczyć każdego.
Wszystkie dane wskazują na pilną potrzebę prowadzenia działań popularyzujących bezpieczniejsze zachowania seksualne oraz informowanie o konieczności poznania statusu serologicznego – zarówno własnego, jak i partnera.
Wiedza o zakażeniu pozwala na dalszą kontrolę swojego stanu zdrowia oraz zmniejsza ryzyko zakażenia partnera (partnerów), a co za tym idzie ma znaczny wpływ na jakość naszego życia. Zgodnie z myślą przekazywaną w kampanii „Wiedza ratuje życie. Zrób test na HIV. Niezależnie od wyniku masz szanse na normalne życie”.
Podobnie jak w ubiegłym roku Krajowe Centrum ds. AIDS zwraca się do mediów z prośbą o zamieszczenie 1 grudnia symbolu solidarności z osobami żyjącymi z HIV i AIDS, ich rodzinami i przyjaciółmi – czerwonej kokardki na pierwszych stronach dzienników i czasopism ukazujących się tego dnia. Częścią tej inicjatywy jest zawieszenie czerwonej kokardki na fasadzie Pałacu Kultury i Nauki.
W roku 2009 test wykonało w PKD ok. 26 tysięcy osób. Odnotowuje się nieustanny wzrost zainteresowania testowaniem (2008 r.: ok.21 tys., 2007 r.: ok.19 tys.), jednak w dalszym ciągu zbyt mało osób decyduje się na zrobienie testu. Wg szacunków Komisji Europejskiej nawet 70% osób zakażonych w Polsce nie wie o fakcie swojego zakażenia. Kampania ma też uświadomić, że negatywny wynik testu dzisiaj, nie chroni przed zakażeniem HIV w przyszłości. Uchronić może tylko bezpieczniejsze zachowanie.
Odbiorcami kampanii są osoby: dorosłe (18-39 lat i starsze), aktywne seksualnie, odpowiedzialne za zdrowie własne i partnera (wykonanie testu na HIV jest jednym z dowodów tej odpowiedzialności).
Kampania jest realizowana do maja 2011 r.