Wiceminister kultury: projekt dużej ustawy medialnej będzie gotowy do końca marca
• Krzysztof Czabański: w kwietniu dokument trafi do Sejmu
• Ustawa ma zawierać założenia nowego systemy finansowania
• "Chodzi o to, by nadawcy publiczni nie ulegali komercjalizacji"
10.03.2016 | aktual.: 10.03.2016 17:09
W myśl przygotowywanych przepisów, media publiczne, czyli Telewizja Polska, Polskie Radio i Polska Agencja Prasowa, przestaną być spółkami prawa handlowego. Jak powiedział wiceminister kultury i dziedzictwa narodowego Krzysztof Czabański, chodzi o to, by nadawcy publiczni nie ulegali komercjalizacji, zwiększyć ma się też ich przejrzystość finansowa.
Ustawa będzie szeroko określać misję Telewizji Polskiej, Polskiego Radia i Polskiej Agencji Prasowej. Wiceminister kultury i dziedzictwa narodowego powiedział, że większy nacisk zostanie położony na politykę historyczną oraz promocję i ochronę dobrego imienia Polski.
Nad prawidłowością funkcjonowania mediów publicznych czuwać ma wybierana na 6-letnią kadencję Rada Mediów Narodowych. - Będzie dbała o to, by nadawcy publiczni wypełniali misję. Jej zadaniem będzie też oddzielenie świata polityki i mediów - zapowiada Krzysztof Czabański.
Wiceminister dodaje, że Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji corocznie musiała uzyskiwać aprobatę parlamentu i prezydenta, w przypadku nowej instytucji tego nie będzie.
Projekt finansowania ma być oparty na powszechnej składce audiowizualnej, pobieranej wraz z opłatą za energię elektryczną.