PolskaWerbel Demokracji - czyli dlaczego nie powinniśmy osądzać bezdomnych

Werbel Demokracji - czyli dlaczego nie powinniśmy osądzać bezdomnych

Rusza pomorska akcja Werbel Demokracji. To pierwsza w Polsce, duża, profesjonalna kampania nakierowana na przełamywanie stereotypów związanych z bezdomnością.

Werbel Demokracji - czyli dlaczego nie powinniśmy osądzać bezdomnych
Źródło zdjęć: © Werbel Demokracji

22.07.2009 16:34

W województwie pomorskim jest około 3000 osób bezdomnych. Nie należy ich osądzać, gdyż każda z nich ma swoje własne powody bezdomności.

Celem akcji jest ukazanie, jak wiele dróg prowadzi do bezdomności i unaocznienie faktu, iż przy zaistnieniu pewnej grupy kilku czynników, niemalże każdy może jej doświadczyć. Przedsięwzięcie Werbel, w nazwie odnoszące się do instrumentu, zapewniającego donośny, słyszany nawet w chaosie przekaz, zwrócić ma uwagę na prawdziwe oblicze bezdomności poprzez wydobycie głosu osób bezdomnych spośród zgiełku życia codziennego i ukazania go w sposób przełamujący stereotypy. Werbel Demokracji realizowany jest w największych miastach województwa pomorskiego (Gdańsk, Sopot, Gdynia, Słupsk) przez Pomorskie Forum na rzecz Wychodzenia z Bezdomności, przy współpracy z irlandzką organizacją Focus Ireland.

Bezdomność to nie tylko alkoholizm, narkomania, własny wybór. Bezdomność to także wynik bezrobocia, panującej w Polsce biedy mieszkaniowej, przemian gospodarczych, kryzysu. Bezdomność to również wynik przemocy domowej, choroby, niepełnosprawności, zadłużenia, rozpadu związku, problemów rodzinnych, wypędzenia. Bezdomności doświadczają zarówno kobiety, mężczyźni jak i dzieci, osoby wykształcone, młode i starsze. Zgubić klucze do własnego domu może praktycznie każdy - bez względu na wiek, płeć, wykształcenie i doświadczenie życiowe.

Warto mieć świadomość, iż w województwie pomorskim:

• Co czwarta osoba bezdomna to kobieta lub dziecko. Niemal 80% kobiet doświadcza bezdomności z powodu przemocy domowej, wypędzenia i wymeldowania.

• Co druga osoba bezdomna jest osobą starszą. Niemal 60% tych osób doświadcza bezdomności z powodu niepełnosprawności, choroby oraz rozpadu związku partnerskiego.

• Mężczyźni w średnim wieku stanowią ponad 60% populacji osób bezdomnych. Ponad 60% z nich doświadcza bezdomności z powodu bezrobocia, zadłużenia i eksmisji.

• Co piąta osoba bezdomna jest osobą młodą. Niemal 60% staje się bezdomna z powodu problemów rodzinnych i domowych oraz wypędzenia.

Twarzy do kampanii Werbel Demokracji, przy pełnej współpracy ze środowiskiem osób bezdomnych z województwa pomorskiego, udzielili „pomagacze” – osoby na co dzień pracujące bezpośrednio z osobami bezdomnymi. Zabieg nie prezentowania na citylightach i billboardach prawdziwych osób bezdomnych jest świadomy i wynika z chęci dodatkowego nie upokarzania osób doświadczających braku domu koniecznością eksponowania swojej twarzy jako osoby bitej, niechcianej, bezrobotnej, chorej. Zaprezentowane postacie odpowiadają prawdziwym osobom doświadczającym w województwie pomorskim problemu bezdomności.

Realizację happeningów połączonych z występami trupy teatralnej Na przełomie lipca i sierpnia, w kluczowych arteriach Gdańska, Sopotu, Gdyni i Słupska, odbędą się realizowane przez Teatr ZNAK uliczne występy trupy teatralnej. Kluczowym przesłaniem tych happeningów jest zwrócenie uwagi na problem bezdomności poprzez myśl przewodnią: „Tak łatwo zgubić klucze do własnego domu”. Występ szczudlarzy, poszukujących drzwi, do których nie pasuje żaden klucz ma unaocznić, że problem bezdomności to głównie problem braku własnego domu i dużej samotności. Bezdomność to także problem biedy mieszkaniowej i tego, że w Polsce brakuje mieszkań dla tych, którzy z różnych przyczyn je utracili. Podczas akcji aktorzy uliczni rozdawać będą przechodniom klucze połączone z breloczkiem z napisem „Tak łatwo zgubić klucze do własnego domu”.

Akcję wspierać będą osoby bezpośrednio doświadczające bezdomności – przedstawiciele Pomorskiej Rady Osób Bezdomnych. Rozdawana podczas happeningów klucze zbierane były przez 4 miesiące przez mieszkańców Pomorza, w odpowiedzi na apel Pomorskiego Forum i gazety Polska. Dziennik Bałtycki, która współrealizuje całą akcję.

Kalendarium wydarzeń ulicznych (happeningów):

30 lipca 2009, godz. 14.00-17.00 – Gdańsk Główny: okolice Dworca Głównego PKP 6 sierpnia 2009, godz. 14.00-17.00 – Gdynia: Skwer Kościuszki, Aleja Jana Pawła II, Bulwar Nadmorski.

13 sierpnia 2009, godz. 14.00-17.00– Gdańsk Wrzeszcz: okolice Dworca PKP.

20 sierpnia 2009 godz. 10.00-12.00- Sopot: okolice Dworca Kolejowego.

20 sierpnia 2009, godz. 15.00-17.00 – Słupsk: ul. Wojska Polskiego, Skwer Sienkiewicza, Plac Zwycięstwa.

27 sierpnia 2009, godz. 14.00-17.00–Gdańsk Śródmieście, ulica Długa i Długi Targ.

Więcej informacji www.wd.org.pl

Idea „Werbla Demokracji” uzyskała wsparcie finansowe Funduszu dla Organizacji Pozarządowych pochodzące z Islandii, Liechtensteinu i Norwegii oraz wsparcie społeczne Wojewody Pomorskiego – Romana Zaborowskiego, Marszałka Województwa Pomorskiego - Jana Kozłowskiego, Prezydentów: Gdańska – Pawła Adamowicza, Gdyni – Wojciecha Szczurka, Sopotu – Jacka Karnowskiego i Słupska - Macieja Kobylińskiego oraz prasowe Dziennika Bałtyckiego, telewizyjne TVP Gdańsk, radiowe – Radia Gdańsk, internetowe – portalu Wirtualna Polska oraz w zakresie ekspozycji kampanii – firmy AMS.

Źródło artykułu:WP Wiadomości
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)