Watykan pokaże, jak będzie wyglądać Apokalipsa
Muzea Watykańskie otwierają wystawę "Apokalipsa. Ostateczne objawienie", na której pokazanych zostanie ponad sto dzieł zainspirowanych ostatnią księgą Nowego Testamentu.
Prezentowane na wystawie dzieła, od IV po XX wiek, przez bardzo cenne średniowieczne kodeksy i drzeworyty Albrechta Duerera, mają "podwójny cel - artystyczny i teologiczny", czyli odczytanie na nowo księgi Objawienia św. Jana Ewangelisty - powiedział dyrektor Muzeów Watykańskich Francesco Buranelli.
Niewiele tu piekielnych bestii i aniołów z mieczami, popularnych w przedstawieniach Sądu Ostatecznego, czy apokaliptycznych scen zniszczenia. Wystawa koncentruje się na ukazaniu Apokalipsy jako "księgi nadziei", "gdy na koniec czasów zatriumfuje sprawiedliwość" - wyjaśnił komisarz wystawy Alessio Geretti.
Poszczególne ze znanych wersetów Apokalipsy wypisane greką na ciemnoczerwonych panelach, z tłumaczeniami na włoski i angielski, odnoszą się do różnych dzieł, zgrupowanych wokół każdej z tablic.
Wśród autorów są m.in. El Greco, Salvador Dali i Giorgio de Chirico. Pokazano też bizantyjskie i rosyjskie ikony, m.in. wizję św. Jana pochodzącą z klasztoru św. Jana Teologa na Patmos, greckiej wysepce, na której najmłodszy z Ewangelistów spisał otrzymane objawienia. Św. Jana na Patmos przedstawia także obraz Alonso Cano, hiszpańskiego mistrza z XVII wieku.
Buranelli podkreślił, że temat wystawy wywodzi się z greckiego słowa "apokalypsis", oznaczającego "objawienie", i przypomniał, że tym ostatecznym jest "spotkanie z Chrystusem".
Zwycięstwo św. Michała Archanioła nad Lucyferem ilustrują różne obrazy, ukazując według Gerettiego ciągłość tego tematu w różnych epokach. Św. Michał, którego imię w języku hebrajskim oznacza "Któż jak Bóg", jest księciem niebieskich zastępów, walczących w imię sprawiedliwości.
Jego uroda w obrazie Guido Reniego, arcydziele włoskiego baroku, wskazuje, jak zaznaczył komisarz wystawy, że św. Michał jest rzecznikiem dobra i ponadto uosabia piękno idealne.
Osobne miejsce przeznaczono dla 11 drzeworytów Duerera z "Apocalypsis cum figuris", ksylograficznej książki (powstałej w technice drzeworytniczej, zawierającej na jednej stronie ilustracje i tekst, drukowane z jednego klocka) z 1498 roku.
Wystawę zamyka "Drzewo Życia" Henri Matisse'a, wzmacniając znaczenie apokalipsy jako "ostatecznego objawienia" Boga.
Przedstawienia wątków ikonograficznych wywodzonych z Objawienia Janowego wypożyczono z Luwru i Centrum Pompidou w Paryżu, Muzeum Thyssen-Bornemisza w Madrycie, Kaplicy Królewskiej w Grenadzie, Galerii Trietiakowskiej w Moskwie, bazyliki św. Marka w Wenecji oraz Galerii Narodowych w Berlinie, Budapeszcie i Warszawie.
Wystawę czynną do 7 grudnia można zwiedzać w ramach zwykłej wizyty w Muzeach Watykańskich.