Warszawskie stowarzyszenia apelują o konsultacje w sprawie Trasu Mostu Krasińskiego
Jej przebieg nadal wzbudza duże kontrowersje wśród części mieszkańców stolicy.
W związku z decyzją Zarządu Miejskich Inwestycji Drogowych, dotyczącą aktualizacji dokumentacji projektowej Trasy Mostu Krasińskiego, głos postanowiły zabrać warszawskie stowarzyszenia. W internecie pojawiła się petycja skierowana wspólnie m.in. przez Stowarzyszenie Zielone Mazowsze, Forum Rozwoju Warszawy, Praskie Stowarzyszenie Mieszkańców „Michałów” i Stowarzyszenie Nowy Żoliborz.
Sygnatariusze petycji wskazują na brak wystarczających konsultacji dotyczących: ochrony przyrody, polityki ładu przestrzennego czy strategii transportowej dla Warszawy. Czytamy, iż główne zarzuty odnoszą się do faktu, iż projekt może być sprzeczny ze „Strategią Zrównoważonego Rozwoju Systemu Transportowego Warszawy”. W petycji czytamy, że: "budowanie kolejnej drogi kierującej ruch samochodowy do centrum miasta utrudni też starania o poprawę jakości powietrza w Warszawie". Zdaniem stowarzyszeń, wielce prawdopodobna jest również likwidacja terenów zielonych na osiedlu Śliwice. Z kolei po żoliborskiej stronie Trasy, inwestycja ma zagrażać "wartościom zabytkowym starej części tej dzielnicy".
Głos na ten temat zabrała w wywiadzie dla WawaLove.pl Prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz. W odpowiedzi na obawy części mieszkańców stwierdziła: - Pamiętajmy, że pierwsze plany budowy mostu Krasińskiego, to plany z czasów międzywojnia, jeszcze sprzed prezydenta Starzyńskiego. Chcemy, by most Krasińskiego miał charakter śródmiejski. By tym mostem nie jeździły wyłącznie samochody, ale przede wszystkim tramwaje. Most ma pełnić podobną rolę, jak most Świętokrzyski. Dodała przy tym, że ratusz jest jak najbardziej otwarty na konsultacje.
Problem w tym, że te dotychczas przeprowadzane były dalekie od oczekiwań uczestników, którzy skarżyli się na nieuwzględnianie postulatów do inwestycji. Autorzy petycji zaznaczają, że miasto rozwinęło się już znacząco pod względem infrastruktury komunikacyjnej, a np. mieszkańcy Żoliborza przez wiele lat walczyli o ograniczenie ruchu samochodowego. Doprowadzenie do budowy Trasy Mostu Krasińskiego miałoby radykalnie odwrócić tą sytuację. Na końcu podnoszona jest sprawa kosztów, gdyż realizacja inwestycji ma pochłonąć około 700 milionów zł, które można na przykład przeznaczyć na szybszą rozbudowę II linii metra.
Nie znaczy to jednak, że budowa trasy ma jedynie przeciwników. Duża grupa mieszkańców Pragi i Targówka, głównie ze względu na trudności komunikacyjne, domaga się jej realizacji, we wstępnie przyjętym kształcie. Most Krasińskiego miałby zrekompensować dotychczasowy brak wystarczającej liczby przepraw, dobrej jakości dróg czy szybkiego tramwaju. W swojej petycji apelują do władz Warszawy: "Prosimy też o nieuleganie quasi-społecznikom, którzy myślą tylko o swoich wygodach i wąsko rozumianym własnym interesie. Mostów trzeba jak najwięcej, a Warszawa jest nasza wspólna!". Teraz rolą miasta jest wypracowanie właściwego kompromisu w tej sprawie. Budowa Trasy Mostu Krasińskiego miałaby się rozpocząć dopiero w 2021 roku.
Przeczytajcie też: 40 lat minęło. Jak zmieniał się Dworzec Centralny?