Warszawa. Otwarcie stacji metra na Woli
Stacje Płocka, Młynów i Księcia Janusza zostaną otwarte zgodnie z planem. Każda z nich ma inny wystrój. Władze Warszawy apelują, aby osoby, które chcą obejrzeć stacje zrobiły to, gdy minie epidemia koronawirusa.
Stacje zostaną otwarte już w sobotę, 4 kwietnia. Przejazd metrem ze stacji Trocka w głąb Woli zajmie niewiele ponad dwadzieścia minut.
- Sieć warszawskiego metra powiększa się o kolejne trzy stacje. Spełniamy obietnice i zgodnie ze złożonymi zobowiązaniami uruchamiamy wolski odcinek linii M2. Stacje Płocka, Młynów i Księcia Janusza będą otwarte już jutro. Apeluję jednak do warszawianek i warszawiaków o rozsądek. Proszę wszystkich, którzy chcieliby podziemne przystanki po prostu zobaczyć – zostańcie w domu. Gdy minie epidemia, z pewnością będzie na to lepszy czas – powiedział prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski.
Wolski odcinek metra składa się z trzech stacji, trzech wentylatorni oraz łączących je tuneli. Druga linia metra została wydłużona o 3,4 kilometra.
Metro. Wola. Każda stacja ma inny wystrój
Pierwszą nową stacją jest Płocka. Znajduje się po południowej stronie skrzyżowania ulicy Płockiej z Wolską. Na stacji dominują kolory miedzi i brązu. To nawiązanie do fabrycznej historii Woli.
Kolejną stacją jest Młynów, przystanek wybudowany pod ul. Górczewską. Stacja jest umiejscowiona między Płocką a wiaduktem linii kolejowej. We wnętrzu dominuje kolor niebieski, co stanowi odniesienie do pobliskiego basenu na Moczydle.
Ostatnią stacją wolskiego odcinka jest Księcia Janusza. Znajduje się pod ul. Górczewską, po wschodniej stronie skrzyżowania z ul. Księcia Janusza. Kolor zielony stacji nawiązuje do pobliskich parków Moczydło i Szymańskiego.
Metro. Wola. Przebieg prac budowlanych
- Prace budowlane trwały 38 miesięcy. Od listopada 2019 r. prowadzone były wymagane prawem odbiory. Po uzyskaniu pozytywnych opinii z kontroli przeprowadzonych przez Państwową Straż Pożarną i Stację Sanitarno-Epidemiologiczną możliwe było wystąpienie do Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego (WINB) z wnioskiem o wydanie pozwolenia na użytkowanie. Pozwolenie zostało wydane w środę, 31 marca. Dzięki sprawnie przeprowadzonym inspekcjom WINB możliwe było dotrzymanie zakontraktowanego terminu uruchomienia tego odcinka – informuje ratusz.
Umowę o dofinansowanie ze środków UE podpisano 23 września 2016 r. Tydzień później podpisano umowę na budowę. Od tego czasu minęło 3,5 roku.
W trakcie budowy wolskiego odcinka doszło do niespodziewanego zdarzenia. 28 listopada 2018 r. budowniczowie metra natrafili na kości prehistorycznego ssaka. Okazało się, że jest to słoń leśny. Jest on upamiętniony na tablicy na stacji Płocka. Obok znajduje się model kości stawu biodrowego słonia.
Metro. Wola. Rekordowe wyniki
Stacje i tunele wolskiego odcinka metra znajdują się średnio 15 metrów pod ziemią. Metro drążyły dwie tarcze.
TBM Maria przez 127 dni wydrążyła 2 545 m tunelu, ze średnią prędkością 18 m na dobę. Rekordowy wynik wyniósł 36 m w ciągu dnia. Wyniki TBM Krystyna to 2 541 m tunelu wybudowane w 116 dni. Tarcza osiągnęła średnią prędkość drążenia 22 m na dobę. Rekordowo było to 36,5 m.
Wolski odcinek metra został wybudowany przez firmę Gülermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş. Za realizację firma otrzyma 1 147 999 590 zł brutto. Inwestycja jest współfinansowana przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Środki unijne pokrywają 75 proc. kosztów kwalifikowalnych.
Metro. Wola. Zmiany w komunikacji miejskiej.
Z uwagi na epidemię koronawirusa zostały odłożone plany kompleksowych zmian w komunikacji naziemnej w związku z przedłużeniem metra.
Fragment ul. Górczewskiej nad stacją Młynów zostanie udostępniony kierowcom od soboty, 4 kwietnia. Na swoje trasy sprzed budowy metra wrócą autobusy linii 171, 190 i N42. Linia 520 zostanie skrócona od strony Marysina do pl. Bankowego.
Zapisz się na nasz specjalny newsletter o koronawirusie.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl.