Trwa ładowanie...

Warszawa. Setny autobus elektryczny wyjechał na ulice

We flocie Miejskich Zakładów Autobusowych jest już sto autobusów elektrycznych. Do końca miesiąca liczba ta wzrośnie do 160. Warszawa jest w europejskiej czołówce w dziedzinie napędów zeroemisyjnych. Więcej elektrobusów mają tylko Moskwa i Londyn.

Warszawa. Na ulice wyjechał setny autobus elektrycznyWarszawa. Na ulice wyjechał setny autobus elektrycznyŹródło: Agencja FORUM, fot: Adam Chelstowski
dvr5lfe
dvr5lfe

- Mamy to! Setny autobus elektryczny Miejskie Zakłady Autobusowe Warszawa wyjechał dziś na ulice Miasto Stołeczne Warszawa i będzie obsługiwał linię 503! Do końca miesiąca liczba elektryków, które będą służyły warszawiakom, wzrośnie do 160. W stolicy stawiamy na ekoinwestycje, a w dziedzinie napędów zeroemisyjnych jesteśmy w europejskiej czołówce - napisał w sobotę na Facebooku prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski.

Autobusy elektryczne rewolucjonizują transport publiczny w Europie. W samej Polsce duże zamówienia na kilkadziesiąt pojazdów składają m.in. Kraków i Poznań, mniejsze zaś szereg miast i gmin – informuje stołeczny ratusz.

W Europie niekwestionowanym liderem jest Moskwa, która eksploatuje ponad 300 elektrobusów oraz Londyn (dwieście eksploatowanych, kilkadziesiąt następnych w produkcji).

Warszawa ze 160 elektrykami na koniec listopada będzie jeszcze przez dłuższy czas utrzymywać się na najniższym stopniu europejskiego podium.

dvr5lfe

Warszawa. Specjalne oznakowanie setnego autobusu

Setny autobus elektryczny w taborze MZA będzie szczególnie wyróżniony. Przez pół roku będzie można łatwo go odróżnić. Ma specjalne malowanie, promujące napęd zeroemisyjny. 

Doświadczenia miasta Warszawy z autobusami elektrycznymi sięgają 2012 roku, kiedy przeprowadzono pierwsze testy pojazdów zeroemisyjnych Solarisa, a następnie także Ursusa i chińskiej marki BYD. Pierwsze zakupy miały miejsce w 2015 roku, kiedy dotarła do Warszawy partia 10 Solarisów Urbino 12 Electric. W kolejnych latach firma pozyskała następnych 20 pojazdów zeroemisyjnych o długości 12 metrów – Solarisów i Ursusów – czytamy w komunikacie ratusza. 

W 2019 roku podpisano "kontrakt stulecia" – umowę na dostawę aż 130 przegubowych autobusów elektrycznych Solaris Urbino 18 Electric. Aktualnie Solaris Bus & Coach dostarczył już 70 z tych pojazdów, co oznacza, że we flocie MZA jest już 100 "elektryków". Do końca listopada ich liczba wzrośnie do 160. 

Warszawa. Rozbudowa sieci ładowarek

Aby móc efektywnie eksploatować elektrobusy, miasto intensywnie pracuje nad rozbudową sieci ładowarek wtyczkowych i dotykowych. W tej chwili w zajezdniach działa ponad 150 ładowarek wtyczkowych plug-in oraz trzy ładowarki dużej mocy zasilające pojazdy przez pantograf. Wspomagają je trzy ładowarki pantografowe na krańcach Spartańska i Konwiktorska. Niedługo ich liczba ulegnie zwielokrotnieniu.

dvr5lfe

Na pętlach Szczęśliwice i Chomiczówka oraz na terenie MZA przy Włościańskiej gotowe już urządzenia czekają na włączenie do sieci elektrycznej. Z kolei do końca roku elektrobusy zaczną ładować się na pętlach Esperanto i Nowodwory. Tam sieć przyłączeniowa już działa. W najbliższym czasie wkroczą ekipy budowlane, które ustawią ładowarki.

Bardzo zaawansowane są prace w następnych zaplanowanych lokalizacjach. W pierwszym kwartale przyszłego roku będzie oddanych aż dziewięć ładowarek pantografowych (każda o mocy 400 kW) – jedna na Konwiktorskiej, dwie na Browarnej oraz aż sześć na pętli Wilanów.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
dvr5lfe
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

WP Wiadomości na:

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dvr5lfe
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj