Warszawa. Setny autobus elektryczny wyjechał na ulice
We flocie Miejskich Zakładów Autobusowych jest już sto autobusów elektrycznych. Do końca miesiąca liczba ta wzrośnie do 160. Warszawa jest w europejskiej czołówce w dziedzinie napędów zeroemisyjnych. Więcej elektrobusów mają tylko Moskwa i Londyn.
- Mamy to! Setny autobus elektryczny Miejskie Zakłady Autobusowe Warszawa wyjechał dziś na ulice Miasto Stołeczne Warszawa i będzie obsługiwał linię 503! Do końca miesiąca liczba elektryków, które będą służyły warszawiakom, wzrośnie do 160. W stolicy stawiamy na ekoinwestycje, a w dziedzinie napędów zeroemisyjnych jesteśmy w europejskiej czołówce - napisał w sobotę na Facebooku prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski.
Autobusy elektryczne rewolucjonizują transport publiczny w Europie. W samej Polsce duże zamówienia na kilkadziesiąt pojazdów składają m.in. Kraków i Poznań, mniejsze zaś szereg miast i gmin – informuje stołeczny ratusz.
W Europie niekwestionowanym liderem jest Moskwa, która eksploatuje ponad 300 elektrobusów oraz Londyn (dwieście eksploatowanych, kilkadziesiąt następnych w produkcji).
Warszawa ze 160 elektrykami na koniec listopada będzie jeszcze przez dłuższy czas utrzymywać się na najniższym stopniu europejskiego podium.
Warszawa. Specjalne oznakowanie setnego autobusu
Setny autobus elektryczny w taborze MZA będzie szczególnie wyróżniony. Przez pół roku będzie można łatwo go odróżnić. Ma specjalne malowanie, promujące napęd zeroemisyjny.
Doświadczenia miasta Warszawy z autobusami elektrycznymi sięgają 2012 roku, kiedy przeprowadzono pierwsze testy pojazdów zeroemisyjnych Solarisa, a następnie także Ursusa i chińskiej marki BYD. Pierwsze zakupy miały miejsce w 2015 roku, kiedy dotarła do Warszawy partia 10 Solarisów Urbino 12 Electric. W kolejnych latach firma pozyskała następnych 20 pojazdów zeroemisyjnych o długości 12 metrów – Solarisów i Ursusów – czytamy w komunikacie ratusza.
W 2019 roku podpisano "kontrakt stulecia" – umowę na dostawę aż 130 przegubowych autobusów elektrycznych Solaris Urbino 18 Electric. Aktualnie Solaris Bus & Coach dostarczył już 70 z tych pojazdów, co oznacza, że we flocie MZA jest już 100 "elektryków". Do końca listopada ich liczba wzrośnie do 160.
Warszawa. Rozbudowa sieci ładowarek
Aby móc efektywnie eksploatować elektrobusy, miasto intensywnie pracuje nad rozbudową sieci ładowarek wtyczkowych i dotykowych. W tej chwili w zajezdniach działa ponad 150 ładowarek wtyczkowych plug-in oraz trzy ładowarki dużej mocy zasilające pojazdy przez pantograf. Wspomagają je trzy ładowarki pantografowe na krańcach Spartańska i Konwiktorska. Niedługo ich liczba ulegnie zwielokrotnieniu.
Na pętlach Szczęśliwice i Chomiczówka oraz na terenie MZA przy Włościańskiej gotowe już urządzenia czekają na włączenie do sieci elektrycznej. Z kolei do końca roku elektrobusy zaczną ładować się na pętlach Esperanto i Nowodwory. Tam sieć przyłączeniowa już działa. W najbliższym czasie wkroczą ekipy budowlane, które ustawią ładowarki.
Bardzo zaawansowane są prace w następnych zaplanowanych lokalizacjach. W pierwszym kwartale przyszłego roku będzie oddanych aż dziewięć ładowarek pantografowych (każda o mocy 400 kW) – jedna na Konwiktorskiej, dwie na Browarnej oraz aż sześć na pętli Wilanów.