Warszawa. Rozpoczął się Wielkanocny Festiwal Beethovena. Zmieniony termin
W sobotę, 10 października rozpoczął się 24. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena. Festiwal nie mógł się odbyć wiosną ze względu na pandemię koronawirusa.
Jak podkreśla stołeczny ratusz, rok 2020 okazał się niezwykle trudny dla świata sztuki. Z powodu pandemii odwołano m.in. festiwale, spotkania i koncerty.
Warszawa. Nowe oblicze programu
Z powodu pandemii nie udały się też huczne obchody 250. rocznicy urodzin Ludwiga van Beethovena, których ważną częścią miał być Wielkanocny Festiwal. W marcu wydarzenie nie mogło dojść do skutku. Udało się je przełożyć na termin 10-22 października.
Nadzwyczajne okoliczności wpłynęły nie tylko na przesunięcie terminu festiwalu, ale także na nowe oblicze programu. Organizatorzy z wyprzedzeniem ograniczyli dostępność miejsc na salach koncertowych, tak by spełniały rygory sanitarne, obowiązujące od soboty, 10 października. Festiwal jest współfinansowany przez Miasto Stołeczne Warszawa.
Warszawa. Hołd dla Krzysztofa Pendereckiego
- Podczas 10 koncertów wystąpią znakomite polskie zespoły i polscy artyści. Wykonają dzieła patrona festiwalu oraz jego romantycznych następców: Schuberta, Schumanna, Chopina, Liszta, Mendelssohna i Brahmsa. Ważne miejsce zajmą także utwory Krzysztofa Pendereckiego, których przypomnienie będzie rodzajem hołdu dla zmarłego w tym roku mistrza. Intrygująco zapowiada się koncert kameralny Kwartetu Śląskiego, który wykona wszystkie kwartety smyczkowe Pendereckiego i Wielką fugę Beethovena – czytamy w komunikacie ratusza.
Warszawa. Równolegle drugi festiwal
W ramy czasowe 24. edycji Wielkanocnego Festiwalu został włączony II. Festiwal Romantycznych Kompozycji (13-15 października). Jest to kontynuacja nowego festiwalu, zorganizowanego po raz pierwszy w 2019 roku przez Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena. Jego celem jest rozpowszechnienie dziedzictwa Józefa Elsnera oraz jego uczniów. Trzy koncerty skupione wokół przewodnich tematów przypomną twórczość mało znaną i zapomnianą, lecz wartą przywrócenia do repertuaru koncertowego.