Warszawa. Ratusz wprowadzi E‑Opiekę. Nowy system do zarządzania usługami opiekuńczymi
Miasto zawarło umowę na innowacyjny system informatyczny do zarządzania miejskimi usługami opiekuńczymi. Ma on poprawić komfort życia mieszkańców stolicy i osób pracujących w tym sektorze.
W wyniku podpisanej umowy z firmą Sygnity zostanie opracowany centralny system informatyczny, który umożliwi efektywne zarządzanie usługami opiekuńczymi oraz pracami w 28 ośrodkach pomocy społecznej. Poza tym powstanie też aplikacja m-Opieka, ułatwiająca pracę opiekunkom, wspierającym na co dzień warszawiaków, np. osoby z niepełnosprawnościami - przekazał stołeczny ratusz.
W pierwszym etapie prac, tj. jeszcze w tym roku, zostaną zaprojektowane najważniejsze aplikacje informatyczne służące kontroli i monitoringowi usług społecznych. W drugim kwartale 2022 roku rozpocznie się wdrażanie i testowanie tych funkcjonalności. Cały system powinien zostać uruchomiony w czwartym kwartale 2022.
- Projekt E-Opieka to jeden z kluczowych projektów społecznych prowadzonych przez m.st. Warszawa i jeden z pierwszych tego typu w Polsce. Powstał w odpowiedzi na potrzeby mieszkańców oraz pracowników, którzy wspierają warszawiaków. Staramy się, by osoby potrzebujące pomocy miały do niej możliwie najprostszy i najszybszy dostęp, a jakość świadczonych usług była jak najwyższa – powiedziała Aldona Machnowska-Góra, wiceprezydentka Warszawy.
System E-Opieka zapewni mieszkańcom dostęp do bieżących informacji o świadczeniach opiekuńczych oraz możliwość oceny ich jakości. Elementem systemu będzie też portal informacyjny zawierający aktualności o świadczonych usługach, np. dotyczących gorących posiłków i teleopieki. Oprócz tego użytkownik systemu będzie mógł sprawdzić ile godzin opieki zostało mu przyznane, przekazać uwagi na temat świadczonych usług i skorzystać z centrum wsparcia.
W ramach projektu mieszkańcy otrzymają dostosowane do indywidualnych potrzeb urządzenia typu smart – opaski z przyciskiem SOS, a w miejscu ich zamieszkania zostaną zamontowane czujniki bezpieczeństwa. Dodatkowo zapewnione zostanie całodobowe centrum teleopieki, do którego w czasie rzeczywistym spływać będą informacje z opasek oraz czujników bezpieczeństwa. Na podstawie tych danych centrum teleopieki będzie podejmować adekwatne do sytuacji kroki, w tym powiadamiać rodzinę lub służby ratownicze oraz prowadzić stały monitoring dalszego przebiegu sytuacji.
Tego rodzaju rozwiązania ułatwią również pracę pracowników ośrodków pomocy społecznej. Przede wszystkim skrócą czas związany z przygotowaniem dokumentacji. Pozwolą nie tylko sprawdzić, czy wizyta opiekuna osoby niesamodzielnej się odbyła, ale też czy została przeprowadzona o zaplanowanej porze, ile trwała i czy zaplanowane czynności zostały wykonane. Możliwy będzie również stały kontakt z pracownikiem, a dzięki aplikacji m-Opieka, opiekunowie będą mieć stały dostęp do swojego harmonogramu.
Całkowita wartość projektu E-Opieka, w ramach którego powstanie wspomniany system, to ponad 26 milionów złotych.