Warszawa. Ratusz analizuje trzecią linię metra
Władze miasta otrzymały raport wstępny do Studium Technicznego dla trzeciej linii metra, która w pierwszym etapie obejmuje Pragę-Południe. Tym samym analizie poddana została obsługa transportowa drugiej pod względem liczby mieszkańców dzielnicy Warszawy, która charakteryzuje się bardzo intensywną zabudową mieszkaniową.
Budowa metra na Pradze-Południe umożliwi sprawną obsługę komunikacyjną osiedli położonych na trasie przebiegu linii: Kamionek, Grochów Centrum, Grochów Kinowa, Grochów-Południe, Gocław.
– Do końca grudnia 2020 r. warszawskie metro powinno być gotowe na rozpisanie przetargu na zaprojektowanie i wybudowanie III linii metra – powiedział prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski.
Celem analizy było szczegółowe zbadanie trzech wariantów przebiegu I etapu budowy linii metra M3.
Wariant I zakłada przebieg na odcinku: stacja „Stadion Narodowy” – stacja „Gocław”, wraz ze Stacją Techniczno-Postojową Kozia Górka – zgodnie z wytycznymi zawartymi w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego m.st. Warszawy (SUiKZP).
Wariant II zakłada przebieg na odcinku: stacja „Stadion Narodowy” – stacja „Gocław”, wraz ze Stacją Techniczno-Postojową Kozia Górka – zgodnie z koncepcją prezentowaną przez prezydenta m.st. Warszawy, Rafała Trzaskowskiego.
Według wariantu III linia metra byłaby na odcinku: stacja „Stadion Narodowy” – stacja „Gocław”, wraz ze Stacją Techniczno-Postojową Kozia Górka – zgodnie z koncepcją zaproponowaną przez autorów opracowania.
Dwa pierwsze warianty przebiegu zostały podane przez m.st. Warszawa. Przebieg trzeciego wariantu zaproponował wykonawca. Możliwość uzyskania autorskiej koncepcji przebiegu linii metra od niezależnego, profesjonalnego wykonawcy stanowi istotną wartość opracowania – podkreśla stołeczny ratusz.
W ramach zakończonego już pierwszego etapu prac władze miasta otrzymały wstępny raport, zawierający wstępną analizę w zakresie przebiegu linii i lokalizacji stacji oraz informacje o otoczeniu planowanej trasy. Raport opisuje także uwarunkowania transportowe i techniczne, możliwości realizacyjne oraz powiązania stacji z innymi środkami komunikacji.
Wyniki wstępnej analizy wariantów przebiegu linii i usytuowania stacji wskazują jednoznacznie jako najkorzystniejszy przebieg linii M3 na Pradze-Południe w lokalizacji:
Dworzec Wschodni - wzdłuż ulicy Kijowskiej, na wprost budynku Dworca PKP Warszawa Wschodnia; Mińska - wzdłuż ulicy Podskarbińskiej, na północ od skrzyżowania z ciągiem Stanisławowska-Dwernickiego; Rondo Wiatraczna - po północnej stronie ronda Wiatraczna, wzdłuż ul. Grochowskiej; Ostrobramska - wzdłuż ul. Zamienieckiej, przy skrzyżowaniu z Ostrobramską, Gocław - wzdłuż ul. Fieldorfa, na skrzyżowaniu z ul. Bora-Komorowskiego.
Autorzy opracowania zidentyfikowali szereg dylematów i wniosków o charakterze planistycznym i projektowym. Zostaną przeanalizowane w drugiej fazie opracowania. Do końca roku powstanie pełne opracowanie, dotyczące przebiegu M3 na terenie Pragi-Południe. Zawierać będzie szczegółową analizę porównawczą wariantów.
Wykonane Studium Techniczne III linii metra dla etapu I - Praga pozwoli na podjęcie kolejnych działań, zmierzających do budowy trzeciej linii metra w Warszawie. Będą to badania geologiczne, studium wykonalności, projekty koncepcyjne oraz budowlane.