RegionalneWarszawaWarszawa. Budowa tramwaju do Wilanowa. Ruszył przetarg

Warszawa. Budowa tramwaju do Wilanowa. Ruszył przetarg

W przyszłym roku rozpocznie się budowa nowej trasy tramwajowej, łączącej Wilanów z centrum miasta. Tramwaje Warszawskie ogłosiły przetarg na wybór wykonawcy.

Warszawa. Tramwaj do Wilanowa
Warszawa. Tramwaj do Wilanowa
Źródło zdjęć: © Urząd m.st. Warszawa | Urząd m.st. Warszawa

12.09.2021 15:49

Nowa trasa rozpocznie się na ul. Puławskiej przy ul. Goworka. Liczącą aż 22 metry różnicę poziomów w kierunku Dolnego Mokotowa tramwaj pokona ulicami Goworka i Spacerową. Następnie linia będzie przebiegać prosto ulicami Belwederską i Sobieskiego w kierunku Miasteczka Wilanów – poinformował stołeczny ratusz.

Dla trasy zaplanowano dwie odnogi. Pierwsza z nich będzie biegła wzdłuż ulicy Gagarina aż do ulicy Czerniakowskiej. To oddzielny projekt, który Tramwaje Warszawskie prowadzą wspólnie z Miejskim Przedsiębiorstwem Wodociągów i Kanalizacji. W ramach umowy, która obejmie projektowanie i prace budowlane, powstaną tory zakończone terminalem o długości około 1 km.

Warszawa. Tramwaj do Wilanowa
Warszawa. Tramwaj do Wilanowa © Urząd m.st. Warszawa | Urząd m.st. Warszawa

Druga odnoga, o długości około 800 metrów, będzie zbudowana wzdłuż ulicy Świętego Bonifacego i poprowadzi aż do pętli autobusowej Stegny. Główna trasa do Miasteczka Wilanów powstanie w ciągu alei Rzeczypospolitej, a końcowy terminal trasy znajdzie się w pobliżu skrzyżowania al. Rzeczypospolitej z ul. Branickiego.

Uzupełnieniem dla przyszłego torowiska na Wilanów będą nowe przystanki wyposażone w elektroniczne tablice informacyjne z rozkładem jazdy. W sumie na trasie powstanie ich 31.

Warszawa. Krótszy czas przejazdu

Nowa trasa oznacza sporą oszczędność czasu dla dojeżdżających do centrum mieszkańców Wilanowa. Przejazd tramwajem z tej dzielnicy do stacji metra Centrum wyniesie około 30 minut. Obecnie kierowcy na pokonanie tej samej trasy w godzinach szczytu muszą przeznaczyć przeważnie 50 minut.

Budowa trasy tramwajowej stanowi część projektu współfinansowanego ze środków unijnych w ramach POIiŚ 2014 – 2020. W jego skład wchodzi także zakup 50 nowych tramwajów niskopodłogowych, budowa zajezdni na Annopolu i montaż tablic z informacją pasażerską na przystankach. Jego łączny koszt wynosi 1 mld 190 mln zł, przy dofinansowaniu unijnym w wysokości 555 mln zł. 

Warszawa. Unikalna zieleń na torach

Przy budowie trasy wykorzystana zostanie technologia zielonych torów. Nowe torowisko zostanie obsadzone rozchodnikiem – rośliną, która charakteryzuje się zwiększoną odpornością na wyższe temperatury i nie wymaga podlewania. Obecnie w Warszawie znajduje się już ponad 25 km zielonych torów.

Wilanów będzie trzynastą stołeczną dzielnicą, która zyska połączenie tramwajowe. Prace budowlane będą realizowane w latach 2022-2023.

Zobacz także
Komentarze (0)