RegionalneWarszawaWarszawa. Audyt przejść dla pieszych. Przebadano ponad 4 tys. zebr

Warszawa. Audyt przejść dla pieszych. Przebadano ponad 4 tys. zebr

Zarząd Dróg Miejskich zakończył audyt bezpieczeństwa wszystkich nieosygnalizowanych przejść dla pieszych na drogach ZDM. Cały proces trwał pięć lat. Jego skala była najprawdopodobniej największa na świecie. Przebadano 4 093 zebry we wszystkich 18 dzielnicach.

Warszawa. ZDM zakończył audyt przejść dla pieszych
Warszawa. ZDM zakończył audyt przejść dla pieszych
Źródło zdjęć: © Zarząd Dróg Miejskich | Zarząd Dróg Miejskich

Jak podkreśla ZDM w komunikacie, aby podejmować racjonalne decyzje w sprawie bezpieczeństwa, przeprowadzono kompleksowy audyt wszystkich przejść dla pieszych bez sygnalizacji na drogach zarządzanych przez ZDM.

Na początek zinwentaryzowano wszystkie przejścia. Naliczono ich ponad 4 tysiące. Każda zebra przeszła inspekcję, której dokonało kilku audytorów. ZDM stworzył 3- lub 4-osobowe zespoły składające się z osób o różnych kompetencjach i doświadczeniach. W każdej grupie znaleźli się najwyżsi stopniem naukowym inżynierowie.

Warszawa. Rekordowa skala audytu

Wiosną 2016 r. pierwsi audytorzy ruszyli na ulice. Mieli świadomość, że rozpoczynają prawdopodobnie pierwszy na świecie proces o tak dużej skali. W przygotowanej rozpisce mieli aż 4 250 zebr do sprawdzenia, dlatego audyt został rozłożony w czasie. Pod lupę ostatecznie trafiły 4 093 przejścia bez sygnalizacji. Reszta w międzyczasie zyskała sygnalizację świetlną lub została przebudowana.

Na początku zespoły audytorskie pojawiły się w Śródmieściu, potem na Ochocie i Pradze-Południe. Dzielnice te zostały wybrane w pierwszej kolejności, bo w nich najczęściej dochodziło do wypadków.

W 2017 r. zbadane zostały przejścia na Bielanach, Mokotowie, Targówku i Ursynowie. Następnie w 2019 r. sprawdzono przejścia w Wawrze, we Włochach, na Pradze-Północ, Bemowie i Żoliborzu. W zeszłym roku sprawdzone zostały przejścia na Białołęce, w Rembertowie, Wesołej, Ursusie, Wilanowie i na Woli.

Warszawa. 481 przejść do pilnej poprawy

Wola do zakończenia całego procesu została wybrana nieprzypadkowo. Ze względu na budowę drugiej linii metra i przebudowę większości biegnących nad nią ulic, do lata 2020 r. wiele przejść zostało czasowo wyłączonych z użytkowania lub przesuniętych.

Z wziętych pod lupę 299 przejść na Woli, najniższe noty (0 lub 1 w skali 0-5) otrzymało 60 w 34 lokalizacjach.

Warszawa. Ranking w dzielnicach

Najniższą ocenę (0, 1 lub w niektórych przypadkach 2 pkt. w skali 0-5) oraz rekomendację priorytetowych działań naprawczych audytorzy wystawili:

  • na Bemowie 20 przejściom w 13 lokalizacjach,
  • na Białołęce 32 przejściom w 29 lokalizacjach,
  • na Bielanach 32 przejściom w 26 lokalizacjach,
  • na Mokotowie 31 przejściom w 27 lokalizacjach,
  • na Ochocie 26 przejściom w 17 lokalizacjach,
  • na Pradze-Południe 31 przejściom w 21 lokalizacjach,
  • na Pradze-Północ 17 przejściom w 14 lokalizacjach,
  • w Rembertowie 24 przejściom w 19 lokalizacjach,
  • w Śródmieściu 30 przejściom w 22 lokalizacjach,
  • na Targówku 24 przejściom w 23 lokalizacjach,
  • w Ursusie 22 przejściom w 17 lokalizacjach,
  • na Ursynowie 25 przejściom w 17 lokalizacjach,
  • w Wawrze 36 przejściom w 31 lokalizacjach,
  • w Wesołej 12 przejściom w 10 lokalizacjach,
  • w Wilanowie 17 przejściom w 14 lokalizacjach,
  • we Włochach 31 przejściom w 25 lokalizacjach,
  • na Żoliborzu 20 przejściom w 12 lokalizacjach.

W sumie audytorzy wskazali 481 przejść, na których bezpieczeństwo należy poprawić w pierwszej kolejności.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)