Stężenie toksyn w stołecznym powietrzu powyżej dopuszczalnych norm!
Urząd marszałkowski szykuje Plan Ochrony Powietrza dla Warszawy
25.11.2013 10:29
Stężenie pyłu PM10 i dwutlenku azotu, toksycznych i rakotwórczych substancji w warszawskim powietrzu znacznie przekracza dopuszczalne normy - alarmuje Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska. Urząd marszałkowski zlecił przygotowanie Planu Ochrony Powietrza, który w poniedziałek mają uchwalić radni sejmiku - czytamy na stronie TVN Warszawa.
Czytaj również: Pij wodę z kranu! NA ZDROWIE!
Przekroczenie dopuszczalnych stężeń pyłu PM10 i dwutlenku azotu obejmuje praktycznie wszystkie dzielnice Warszawy. A są to substancje, które nam szkodzą. W raporcie przygotowanym przez WIOŚ i urząd marszałkowski, takie powietrze wdycha ponad 1 mln 400 tysięcy mieszkańców Warszawy - najgorzej jest w centrum. Dzienna norma pyłu to 50 nanogramów na metr sześcienny. W ciągu roku poziom ten może być przekroczony 35 razy. Tymczasem w ubiegłym roku przekroczono go aż 101 razy.
Dodatkowo z pyłu zawieszonego uwalania się rakotwórczy benzoapiren. Norma to analogram na metr sześcienny. W Warszawie mamy trzykrotne, a w Otwocku ośmiokrotne przekroczenie.
*Jak podaje WIOŚ, wzrost stężenia pyłu zawieszonego PM10 i dwutlenku azotu zmusił do opracowania Planu Ochrony Powietrza. Uwzględnia on całe Mazowsze. Dziś nad jego przyjęciem będą głosować radni sejmiku. *Obniżenie stężeń zanieczyszczenia powietrza to długotrwały i kosztowny proces, zmiany rozłożone zostaną na 10 lat, a władze województwa będą się starać o fundusze unijne.
Zmiany muszą zajść również w naszych domach. Konieczne jest obecnie wsparcie dla ekologicznych rozwiązań przy ogrzewaniu domów mieszkalnych. Samorządy powinny ubiegać się o środki unijne na takie cele.
Konieczna jest rozbudowa obwodnic i tworzenie stref z zakazem ruchu dla samochodów. W planowanych działaniach uwzględnia się kierowanie ruchu tranzytowego z ominięciem centrum miasta, rozbudowę systemów Parkuj i Jedź, rozwinięcie sieci ścieżek rowerowych czy wprowadzenie ograniczenia prędkości na drogach o pylącej nawierzchni.
Czytaj również: W Warszawie powstanie spójny system tras rowerowych