Samolotem czy pociągiem?
Pendolino vs. Ryanair. Kto wygrał na trasie Warszawa - Wrocław? Przeczytajcie
14.04.2014 11:08
*Ciekawy eksperyment opisuje portal Rynek-kolejowy , zajmujący się tematami związanymi z transportem szynowym. Sprawdził on co jest dla nas, pasażerów bardziej opłacalne na trasie Warszawa - Wrocław: podróż samolotem czy pociągiem. *
2 kwietnia Ryanair uruchomił regularne krajowe rejsy m.in. w relacji Wrocław – Modlin – Wrocław. Przewoźnik reklamuje czas lotu wynoszący jedną godzinę, do tego proponuje bilety już od 19 zł. Natomiast kolejarze z PKP Intercity i PKP Polskich Linii Kolejowych zapowiadają, że od grudnia 2014 roku pociągi Pendolino w kategorii EIC Premium, tę trasę pokonają w czasie około 3 godzin i 42 minut. Teoretycznie wygrywa tu samolot.
Jednak tylko teoretycznie. Jedna godzina lotu to nie jest podróż „z centrum do centrum”. Musimy przecież na lotnisko dojechać a drugiego portu dostać się do miasta. Bilety lotnicze od Ryanair Rynek Kolejowy zakupił w promocyjnej cenie 19 zł, w internetowej sprzedaży (więc tylko z bagażem podręcznym). Sam proces zakupu trwał dość długo, bowiem trzeba mieć znajomość internetowych systemów sprzedaży biletów lotniczych i szczegółowych przepisów dotyczących np. bagażu, co jest bardzo istotne, bowiem nieznajomość skutkuje np. dodatkowymi opłatami.
Z centrum Wrocławia wyruszono autobusem, a podróż ta zajęła (w sobotę) 30 minut od godz. 15:28. Jak wiadomo, pasażer samolotu powinien stawić się przed wejściem na pokład (czyli już po ewentualnej odprawie na lotnisku i kontroli bezpieczeństwa) co najmniej 30 minut przed odlotem. Wejście na pokład kończy się 20 minut przed odlotem. Czas lotu wyniósł dokładnie 35 minut. By dostać się do centrum Warszawy, podjechano autobusem do stacji PKP w Modlinie, a stamtąd do Śródmieścia pociągiem Kolei Mazowieckich. Łączny czas podróży z centrum Wrocławia do centrum Warszawy wyniósł więc 3 godziny i 30 minut.
Jazda Pendolino z Wrocławia Głównego do Centralnego (według zapewnień kolejarzy) przewiduje się na poziomie 3 godzin i 30 minut. Jeśli chodzi o czas, są to więc pomiary bardzo podobne.
Cena: Ryanair oferuje bilety już od 19 zł. To jednak są ceny okazyjne. Kupując bilet Wrocław - Warszawa (w piątek, na poniedziałkowy, popołudniowy lot), trzeba zapłacić aż 240 zł! I można zabrać tylko bagaż podręczny. Czy w godzinach szczytu bilet na Pendolino będzie tyle kosztował?
Wygoda: Podróż samolotem jest bardziej męcząca od podróży pociągiem. Nie można też w tym czasie pracować. Na pokładzie samolotu nie skorzystamy z WiFi czy gniazd elektrycznych. Do podręcznego bagażu nie zabierzemy dużej ilości rzeczy, chyba że dopłacimy ekstra. Rynek Kolejowy zwraca też uwagę, że w przypadku samolotu dochodzą mgły, ekstremalnie silny wiatr lub śnieżyce a kolej pod tym względem jest mniej zawodna. .
Dodatkowo w pociągu mamy mniej hałasu, wygodniejsze fotele, przestronne toalety, restaurację, WiFi i gniazdo elektryczne (mowa o Pendolino). Ryanair ma więc mocną konkurencję. Jednak nie uruchamiałby połączenia, które miałoby przynosić straty. Argumentem może rzeczywiście okazać się cena biletu. Poza tym PKP Intercity dysponuje zaledwie trzema parami superekspresu, niełatwo będzie znaleźć w nim miejsce, a jako, że Pendolino reklamowane jest jako pociąg luksusowy cena podróży może okazać się także zaporowa. Czas pokaże. Oby z korzyścią dla nas, pasażerów.
*Przeczytajcie też: Dwa warszawskie dworce przynoszą najwięcej zysków *