Kino Praha zaprasza na „Przegląd Kina Japońskiego”.* W dniach 9-11 września będzie można zobaczyć filmy kina współczesnego kina japońskiego, które nie były wcześniej pokazywane szerszej publiczności. *Bilety tylko 7 zł!
Fundacja Japońska (Japan Foundation), co roku przygotowuje pakiet filmów, który pokazywany jest kolejno w różnych krajach europejskich, dzięki czemu widzowie mogą zapoznać się z osiągnięciami kinematografii japońskiej różnych epok. Na ogół są to filmy, które nie były wcześniej pokazywane szerszej publiczności, co czyni je tym bardziej atrakcyjnymi.
Na tegoroczny pokaz składa się pięć filmów wytwórni Toho, jednej z największych w Japonii, wyprodukowanych w latach 2012-2013. Prezentują one Japonię różnych epok - od czasów tuż przed drugą wojną światową, aż po niedaleką przyszłość. Także akcja każdego z filmów dzieje się w innym miejscu, widzowie mogą, więc zobaczyć krajobrazy różnych regionów i miast Japonii. Zróżnicowane są też gatunki – wzruszający film obyczajowy, komedia, a nawet trzymający w napięciu film sensacyjny. Nie są to typowe filmy festiwalowe, ani też wysokobudżetowe hity kinowe, lecz rzadko w Polsce spotykane kino środka, co czyni przegląd jeszcze bardziej interesującym – można zobaczyć, jakie filmy oglądają, na co dzień zwykli Japończycy.* Filmy te nie były do tej pory pokazywane w Polsce, więc nadarza się wyjątkowa okazja! *
Kino nie prowadzi rezerwacji na „Przegląd Kina Japońskiego”.
„Najdroższy”, reż. Yasuo Furuhata
Główny bohater, Eiji Kurashima, przemierza Japonię z północy na południe w poszukiwaniu prawdy zawartej w pośmiertnej wiadomości od żony. Spotkania z nieznajomymi oraz przygody podczas liczącej 1200 km podróży wywołują wspomnienia chwil spędzonych razem. Powoli zdaje sobie sprawę z wielkiej miłości, jaka łączyła go z żoną.
„Chłopiec zwany H”, reż. Yasuo Furuhata
Akcja filmu rozpoczyna się w przedwojennej Japonii, w mieście Kobe. Hajime jest ciekawym świata chłopcem z silnym poczuciem sprawiedliwości. Ciągle dręczy swoich rodziców pytaniami, „dlaczego?” lub stwierdzeniami typu “to nie w porządku”. Ojciec chłopca, Morio (Yutaka Mizutani), jest krawcem, a jego matka Toshiko (Ran Ito), zrobiła mu na drutach sweter z wielką literą “H”. Sweter jest przedmiotem żartów i docinków ze strony kolegów (litera H wymawiana po japońsku brzmi jak słowo „zboczeniec”). Gdy w Europie wybucha II wojna światowa, Hajime zauważa wokół siebie coraz więcej zjawisk, które w jego ocenie są przejawem niesprawiedliwości. Hajime rozpoczyna naukę w gimnazjum, co wiąże się z treningami wojskowymi i indoktrynacją.
„Cudowne jabłka”, reż. Yoshihiro Nakamura
W 1949 roku w prefekturze Aomori urodził się Akinori Kimura, który w cudowny sposób dokonał niemożliwego. Akinori od najmłodszych lat zafascynowany był mechaniką – radiem, motocyklami, samochodami. Nic więc dziwnego, że całą jego uwagę zajmowały produkty ery szybkiego wzrostu gospodarczego i nie przejawiał najmniejszego zainteresowania rolnictwem czy sadami jabłoni, z których słynęły jego rodzinne strony. Nigdy by nie przypuszczał, że sam kiedyś zostanie sadownikiem i poświęci życie jabłkom. Pewnego dnia jednak jego życie się odmieniło.
„Wydział do spraw gościnności”, reż. Yoshishige Miyake
W odpowiedzi na boom turystyczny, władze prefektury Kochi (wyspa Shikoku) powołują do życia “Wydział do spraw gościnności”. Jednak nowy zespół, kierowany przez pełnego zapału Kakemizu (Ryo Nishikido), nie ma pojęcia, od czego zacząć. Pochodzący z Kochi popularny pisarz Yoshikado (Kengo Kora) mocno krytykuje nowy zespół, twierdząc, że są typowymi, ślamazarnymi urzędnikami. Radzi on Kakemizu, żeby zatrudnić kogoś myślącego bardziej elastycznie, z „cywilnym umysłem”. Kakemizu rekrutuje więc Taki (Maki Horikita) – bystrą i energiczną dziewczynę, pracującą dorywczo w innym dziale. Idąc za radą Yoshikado, Kakemizu i Taki zwracają się o pomoc do Kazumasy Kiyoto (Eiichiro Funakoshi), legendarnego byłego pracownika urzędu prefektury, który został zwolniony po przedstawieniu planu rozwoju turystyki znacznie wyprzedzającego swoje czasy. Czy pokonując wiele przeszkód bohaterom uda się zrozumieć, czym naprawdę jest „gościnność”? Czy Kakemizu i Taki dostrzegą rodzącą się między nimi miłość? I jakie są prawdziwe powody
powrotu Yoshikado do Kochi?
„Platinum Data”, reż. Keishi Otomo
Japonia, rok 2017. Zaawansowane badania DNA pozwoliły na osiągnięcie 100% skuteczności aresztowań i wyeliminowały pomyłki. Jest to możliwie dzięki bazie danych DNA całej populacji („Platynowe Dane”), zebranych w tajemnicy w ramach projektu państwowego. Ryuhei Kagura (Kazunari Ninomiya) jest dochodzeniowcem w nowo powstałym oddziale badawczym japońskiej policji. Nie pojawia się na scenie zbrodni, lecz wspiera śledczych poprzez analizę DNA. Aż do czasu sprawy seryjnego mordercy „NF 13 (Not Found 13)”, której nie da się rozwiązać w ten sposób. Dodatkowo, zamordowane zostaje rodzeństwo Tateshina, twórcy metody analizy DNA. Kagura bada DNA włosa znalezionego na miejscu zbrodni, jednak wynik jest zaskakujący: „99,99% zgodności z Ryuhei Kagura”! W jednej chwili Kagura ze ścigającego staje się ściganym. Reiji Asama (Etsushi Toyokawa) jest głównym śledczym w sprawie Kagury. Ten doświadczony gliniarz zawsze kwestionował skuteczność badań DNA, na pierwszym miejscu stawiając oględziny miejsca zbrodni. W trakcie śledztwa
Asama odkrywa sekret Kagury. Czy Kagura naprawdę jest mordercą?
Przegląd organizowany jest przez Ambasadę Japonii, Fundację Japońską i Kino Praha.
Program:
9 września
godz. 20.00 - uroczyste otwarcie przeglądu + pokaz filmu „Najdroższy”
10 września
godz.18.30 - „Chłopiec zwany H”
godz.20.45 - „Cudowne jabłka”
11 września
godz.18.30 - „Wydział do spraw gościnności”
godz.20.45 - „Platinum Data”
Zobacz także: Filmowy mural na Żoliborzu. Wraca kino Elektronik!