Pierwszy zrekonstruowany mural z okresu PRL przy rondzie Wiatraczna
Odnowione "Jajo" stanie się również kapsułą czasu. Każdy będzie mógł umieścić w niej pamiątki związane z lokalną społecznością
04.11.2013 12:15
W najbliższy piątek 8 listopada, po trzech latach nieobecności na ścianie kamienicy przy ulicy Męcińskiej 42, przy rondzie Wiatraczna pojawi się słynne "Jajo". Jest to mural powstały w czasach PRL u, pierwszy z tego okresu, jaki został zrekonstruowany. W nowej odsłonie "Jajo" stanie się kapsułą czasu. Każdy będzie mógł w nim umieścić pamiątki związane z lokalną społecznością.
Trójwymiarowy mural nieistniejącego już zrzeszenia PolDrob od lat 70-tych ubiegłego wieku zdobił ścianę szczytową kamienicy przy Grochowskiej 215. Latem ubiegłego roku w skutek ocieplenia budynku został usunięty.
Praca popularnie zwana „jajem” była prawdopodobnie jedyną nie tylko w Warszawie, lecz także całym kraju reklamą o charakterze przestrzennym. W jej centralnym punkcie była umieszczona wypukła, licząca ponad dwa metry wysokości konstrukcja jaja. Sprawiało to, że mural przez dziesięciolecia był punktem nadającym charakter dzielnicy, wyznaczał miejsce spotkań.
Z Grochowskiej na Męcińską
"Jajo" nie wróci już na kamienicę przy Grochowskiej 215.Zawiśnie w nowym miejscu, bliżej Universamu - pod adresem Męcińska 42. Realizację w oryginalnym miejscu zablokował prywatny właściciel gruntu przylegającego do ściany szczytowej.
Zapraszamy do kapsuły czasu
Jajo ma stać się warszawską kapsułą czasu. Do środka trafią pamiątki mieszkańców miasta - mogą to być zdjęcia, listy, plany zabudowy - najważniejsze, żeby były to rzeczy lekkie. Jeśli ktoś chce zostawić w jaju pamiątki, może pisać na mail blizejkonsumenta@onet.pl.
W piątek 8 listopada o godz.19 zapraszamy też do pobliskiej klubokawiarni Kicia Kocia (Garibaldiego 5a) na wernisaż wystawy poświęconej muralom PRL – w tym przede wszystkim „jaju”, połączony z warsztatami robienia "drobiarskich" magnesów na lodówkę i jajecznym poczęstunkiem. Wstęp wolny.
Projekt realizuje Fundacja Vlepvnet , dzięki wsparciu urzędu m. st. Warszawa. Partnerem jest inicjatywa „ Bliżej konsumenta ” oraz klubokawiarnia „Kicia Kocia”.