RegionalneWarszawaBudżet partycypacyjny. Rusza 4. edycja, do podziału 61 mln zł

Budżet partycypacyjny. Rusza 4. edycja, do podziału 61 mln zł

Budżet partycypacyjny. Rusza 4. edycja, do podziału 61 mln zł
Karol Lewandowski
29.11.2016 14:48

W 4. edycji ratusz wprowadził zmiany i usprawnienia konkursu.

Już po raz 4. warszawiacy decydują o podziale pieniędzy z miejskiego budżetu - w tym roku to ponad 61 mln złotych. W czwartek, 1 grudnia, rusza zgłaszanie projektów do budżetu partycypacyjnego w stolicy.

Ratusz podkreśla, że od 2014 r. mieszkańcy mają "wyjątkową" możliwość decydowania o tym, na co zostają wydane środki z kasy miasta i wpływ na realną zmianę swojego najbliższego otoczenia. Efekty - jak podkreśla urząd - widać w całej Warszawie. Powstały m.in. nowe ścieżki rowerowe, siłownie plenerowe, place zabaw czy nowe nasadzenia zieleni. Zrealizowano także projekty takie jak: warsztaty w domach kultury, dzielnicowe festiwale, zajęcia sportowe, kursy pierwszej pomocy. Od roku 2014 warszawiacy zdecydowali o podziale ponad 136 mln zł, wybierając do realizacji 1750 projektów.

Zdaniem sekretarza m.st. Warszawy Marcina Wojdata budżet partycypacyjny to "mechanizm, który doprowadza do tego, że mieszkańcy już nie tylko biorą udział w konsultacjach społecznych, ale podejmują decyzje".

Aby złożyć projekt należy sprawdzić, jaka kwota jest do dyspozycji w danej dzielnicy i jakie projekt można zgłaszać. Należy przygotować informację o swoim pomyśle, które powinny zostać umieszczone w formularzu zgłoszeniowym, oszacować koszty realizacji projektu oraz znaleźć 30 osób, które go poprą.

Projekt w budżecie musi spełnić kilka warunków, m.in. musi być możliwy do zrealizowania w ciągu jednego roku (w 2018 roku), z efektu realizacji projektu powinni móc korzystać wszyscy mieszkańcy Warszawy, powinien być zlokalizowany na ogólnodostępnym terenie należącym do miasta i nie możemy być projektem częściowym.

W 4. edycji ratusz wprowadził zmiany i usprawnienia konkursu. Po pierwsze wydłużono etap głosowania, zrezygnowano z podawania numeru PESEL, na listach poparcia projektu oraz wprowadzono 10. proc. próg głosów ważnych, oddanych na projekt w danym obszarze.

W trakcie składania projektów mieszkańcy mogą liczyć na wsparcie urzędników. Odbędą się konsultacje, dyżury telefoniczne, oraz maratony pisania projektów. Ratusz wydał także materiały informacyjne dla autorów i wszystkich zainteresowanych budżetem partycypacyjnym. Więcej informacji na temat budżetu partycypacyjnego jest dostępnych pod adresem www.twojbudzet.um.warszawa.pl oraz na stronach poszczególnych urzędów dzielnic.

Mieszkańcy mogą zgłaszać swoje projekty od 1 grudnia 2016 r. do 23 stycznia 2017 r. Weryfikacja zgłoszonych projektów i dyskusje nad projektami potrwają od 24 stycznia do 8 maja przyszłego roku, natomiast odwołania i ponowna weryfikacja propozycji od 8 do 26 maja. Na pomysły będzie można głosować od 14 do 30 czerwca 2017; ogłoszenie listy projektów do realizacji nastąpi do 14 lipca.

Miasto, powołując się na wyniki Barometru Warszawskiego, zwraca uwagę, że 80 proc. warszawiaków uważa, że realizowane są potrzeby mieszkańców, a ponad trzy czwarte – że uwzględnione zostały ich opinie i pomysły.

Aktualnie z 1. edycji budżetu partycypacyjnego zrealizowanych zostało 316 projektów (94 proc.), a w drugiej edycji zostało zrealizowanych 67 proc. projektów (434 z 644).

Źródło: (PAP)

Obraz
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (0)
Zobacz także