80% sklepów sprzedaje alkohol nieletnim!
Na Pragę Północ wysłano nieletnich "tajnych klientów". Większość ekspedientów sprzedała im alkohol
Na Pragę Północ wysłano nieletnich "tajnych klientów". Prawie 80% sprzedawców pracujących w 24 sklepach, objętych badaniem „tajnego klienta” na warszawskiej Pradze Północ, sprzedaje napoje alkoholowe młodzieży wyglądającej na mniej niż 18 lat - mówią wyniki badania.
W pięciu spośród 24 objętych badaniem sklepów młodzi audytorzy zostali poproszeni o pokazanie dowodu osobistego lub innego dokumentu potwierdzającego ich wiek, a wobec braku ww. dokumentu – odmówiono im sprzedaży alkoholu. W pozostałych 19 placówkach sprzedawcy gotowi byli sprzedać piwo młodym audytorom (dziewczynie lub chłopakowi).
Badanie zostały przeprowadzone przez Ogólnopolskie Stowarzyszenie „RoPSAN – Rodzice Przeciwko Sprzedaży Alkoholu Nieletnim” na zlecenie i dzięki dofinansowaniu Dzielnicy Praga Północ m.st. Warszawy. Badanie przeprowadzono w ramach kam panii „Laboratorium Odpowiedzialnej Sprzedaży – renoma na warszawskiej Pradze Północ”.
Uzyskane wyniki są nieco gorsze od tych, jakie otrzymano w podobnym badaniu przeprowadzonym na warszawskiej Pradze:Północ w 2010 r. Było ono również zrealizowane metodą „tajnego klienta” (Mystery Shopping). Badanie to przeprowadziła współpracująca ze Stowarzyszeniem „RoPSAN” Pracownia Badawczo:Psychologiczna „MIRABO”, na zlecenie Urzędu m.st. Warszawy. W 2010 r. prawie 29% prób zakupu piwa przez „młodych audytorów” zakończyło się prośbą sprzedawcy o okazanie dowodu osobistego. W bieżącym roku odsetek ten spadł do poziomu 21%.
Ważną pozytywną zmianą, jaką odnotowano porównując wyniki obydwu badań jest istotny statystycznie wzrost efektywności interwencji podejmowanych przez „dorosłego audytora”, który zwracał uwagę sprzedawcy w takiej sytuacji. W roku 2010 jedynie co trzecia interwencja przyniosła pożądany skutek (32%). W tegorocznym badaniu (2013) odsetek sprzedawców, którzy po interwencji wycofali się z dokonanej już sprzedaży alkoholu „młodym klientom” i anulowali całą transakcję wzrósł niemal dwukrotnie i wyniósł 63%. Wynik ten wyraźnie wskazuje, iż wartobyć nieobojętnym świadkiem. Warto zwracać uwagę sprzedawcy – podkreślając, iż nie powinien sprzedawać alkoholu tak młodej osobie, nie upewniwszy się wcześniej, czy jest już pełnoletnia.