Warszawa "posegregowana" i bez kup?
Kategoryczny nakaz sprzątania psich odchodów oraz zawarcie umowy przez właścicieli nieruchomości na wywóz śmieci segregowanych - to najistotniejsze zapisy nowego regulaminu utrzymania czystości i porządku w Warszawie.
31.08.2006 14:45
Dyrektor Biura Ochrony Środowiska Urządu Miasta, Krystian Szczepański, poinformował na czwartkowej konferencji prasowej, że według nowych przepisów, które wchodzą w życie 1 września, właściciele nieruchomości w ciągu sześciu miesięcy muszą podpisać z firmami umowy na wywóz śmieci segregowanych.
Na rynku jest około 90 firm, które mają zezwolenie na odbiór odpadów. Jeżeli właściciel nieruchomości nie podpisze umowy, obowiązek wywozu śmieci przejmie gmina, a kosztami obciąży właściciela. Warszawska Straż Miejska wraz z Zarządem Oczyszczania Miasta (ZOM) zapowiedziała kontrole umów i dowodów opłat za wywóz śmieci.
Nowy regulamin dopuszcza wyrzucanie psich odchodów do każdego kosza ulicznego, z wyjątkiem pojemników przeznaczonych na odpady segregowane, a nie - jak do tej pory - tylko do specjalnie oznakowanych. ZOM zamierza zakupić kosze na psie odchody do parków oraz przekazać bezpłatnie pojemniki do segregacji odpadów.
Za łamanie regulaminu grozi mandat od 20 do 500 złotych.
Zastępca komendanta Warszawskiej Straży Miejskiej, Bartłomiej Zieliński, powiedział, że podlegli mu funkcjonariusze skupią się na edukowaniu mieszkańców, a mandaty będą środkiem ostatecznym.
W połowie września odbędą się Warszawskie Dni Recyklingu promujące idee selektywnej zbiórki odpadów i recyklingu. W ramach imprezy odbędą się seminaria oraz piknik rodzinny na Polach Mokotowskich. Na jesień i zimę planowana jest kolejna kampania reklamowa w telewizji, radiu i prasie.