PolskaW wakacje telefon zaufania dla dzieci dzwonił ponad 16 tys. razy

W wakacje telefon zaufania dla dzieci dzwonił ponad 16 tys. razy

W wakacje telefon zaufania dla dzieci dzwonił ponad 16 tys. razy
Źródło zdjęć: © WP.PL | Paweł Kozioł
07.09.2013 08:25, aktualizacja: 07.09.2013 08:38

Łatwiejszy dostęp do używek, większa presja grupy, niechciane kontakty seksualne, ucieczki z domu - to najczęstsze sprawy, z którymi w czasie wakacji dzwonią dzieci na numer telefonu zaufania 116 111; w tym roku konsultanci odebrali ponad 16 tys. połączeń.

- Jak co roku w wakacje Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111 był rozgrzany do czerwoności. Tylko w letnie miesiące odebraliśmy ponad 16 tys. połączeń i odpisaliśmy na ponad tysiąc wiadomości. Każdy telefon i wiadomość to dla nas "wakacyjna pocztówka" - gorzkie pozdrowienia przesłane przez dzieci i młodzież, które borykają się z problemami. Niestety, wakacje nie dla wszystkich młodych ludzi są czasem odpoczynku i radości - mówi Lucyna Kicińska, koordynatorka Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111 prowadzonego przez Fundację Dzieci Niczyje (FDN).

W wakacje konsultanci telefonu 116 111 pomagali radzić sobie z typowymi dla tego okresu problemami: łatwiejszym dostępem do używek, większą presją grupy, niechcianymi kontaktami seksualnymi, ucieczkami z domu. Jednocześnie, tak samo jak w ciągu całego roku, młodzi ludzie potrzebowali pomocy w związku z przemocą rówieśniczą, samotnością, samookaleczeniami, kłopotami rodzinnymi. Im bliżej końca wakacji - tym więcej rozmów i wiadomości dotyczyło szkoły.

- Dzieci i młodzież kontaktowały się z nami w trakcje wakacji również po to, żeby porozmawiać na temat nadchodzącego roku szkolnego. Dzwoniły i pisały osoby, które doświadczają w szkole przemocy ze strony rówieśników lub takie, które czują się niesprawiedliwie traktowane przez nauczycieli. Początek szkoły może być dla wielu uczniów przykry, nie tylko dlatego, że kończą się wakacje. To bardzo często powrót do trudnej rzeczywistości: odrzucenia przez rówieśników, braku poczucia bezpieczeństwa, samotności w tłumie, czy przytłaczających wymagań świata dorosłych - dodaje konsultantka telefonu 116 111.

FDN zachęca do przeprowadzania w szkołach zajęć edukacyjnych w oparciu o scenariusze zajęć dostępne na stronie internetowej www.akademia.fdn.pl. Ich celem jest wyposażenie dzieci i młodzieży w umiejętności radzenia sobie z trudnymi sytuacjami takimi jak przemoc rówieśnicza czy przemoc w rodzinie. Podczas zajęć uczniowie dowiadują się także o ofercie pomocy, z jakiej mogą skorzystać w Telefonie Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111 - codziennie, w godz. 12-20.

Numer 116 111 należy do ogólnoeuropejskiej grupy bezpłatnych linii telefonicznych o charakterze społecznym stworzonych z inicjatywy Komisji Europejskiej. Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111 to pierwsza linia z tej grupy uruchomiona w Polsce. Jego obsługą zajmuje się FDN. Numer został przydzielony w 23 krajach UE, a działa w 21. Polska była piątym krajem, w którym pod numerem 116 111 zaczął działać telefon zaufania dla dzieci i młodzieży.

Działanie linii jest dofinansowywane przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych.

W 2007 r. KE zdecydowała o rezerwacji krajowego zakresu numerów zaczynających się na 116 na usługi społeczne. Chodziło o to, by obywatele całej Europy mogli otrzymać tę samą usługę, dzwoniąc na ten sam numer. Linia 116 000 to numer interwencyjny w sprawie zaginionych dzieci, 116 111 - telefon zaufania dla dzieci, a numer 116 123 został zarezerwowany dla telefonu zaufania dla dorosłych.

Źródło artykułu:PAP
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (21)
Zobacz także