W urzędzie czy przez internet? Fundusze unijne ułatwiają załatwianie spraw w domowym zaciszu

Coraz więcej spraw urzędowych możemy załatwić bez wychodzenia z domu. A to duża oszczędność czasu (dojazd, kolejki) i zasobów (wydruki i papierowe dokumenty). Z e-usług może skorzystać szybko i wygodnie. Fundusze Europejskie dofinansowują cyfryzację kolejnych usług publicznych.

Coraz więcej spraw urzędowych możemy załatwić bez wychodzenia z domu
Coraz więcej spraw urzędowych możemy załatwić bez wychodzenia z domu
Źródło zdjęć: © Adobe Stock

13.12.2024 07:26

Materiał powstał we współpracy z Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej ze środków Funduszu Rozwoju Regionalnego

Obywatele korzystają

W Programie Polska Cyfrowa powstały 232 e-usługi publiczne. Wiele osób z nich korzysta. W efektach programu mowa o załatwieniu prawie 400 mln spraw administracyjnych online, a ta liczba każdego dnia rośnie. W końcu dofinansowane zostały m.in. takie usługi, jak e-Urząd Skarbowy czy Konto Przedsiębiorcy na Biznes.gov.

Cyfryzacja administracji trwa Pieniądze na e-usługi dla obywateli są dostępne w programie Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy (FERC). Odpowiada za nie Centrum Projektów Polska Cyfrowa. W pierwszym konkursie ponad 740 mln zł otrzymało łącznie 12 wnioskodawców. Wśród nich znalazło się Centrum e-Zdrowia czy Biblioteka Narodowa. Nowe projekty są już w realizacji, a ich efekty będą widoczne w kolejnych latach.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Kolejne możliwości

4 listopada rozpoczął się następny konkurs na e-usługi publiczne w programie FERC. O dofinansowanie mogą się starać jednostki administracji rządowej, sądy, prokuratora i samorządy zawodowe. Projekty powinny dotyczyć tworzenia usług elektronicznych, które umożliwiają załatwienie całości sprawy przez internet. Urzędy mogą także usprawniać przekazywanie informacji i danych między sobą.

W projektach ważne jest zadbanie o cyfrowe bezpieczeństwo oraz o szeroki zasięg. Nowe e-usługi powinny być również dostępne dla osób ze szczególnymi potrzebami. Konkurs prowadzi Centrum Projektów Polska Cyfrowa. Nabór wniosków potrwa do 10 stycznia 2025 r.

Co dalej?

Po zakończeniu konkursu i oceny wniosków, instytucje które otrzymają dofinansowanie będą mogły realizować projekty. W przyszłości skorzystają z nich obywatele. A jeśli pojawią się koncepcje nowych działań, to będą miały następną szansę. Kolejny konkurs na e-usługi publiczne jest zaplanowany w lutym i marcu 2025 r.

Materiał powstał we współpracy z Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej ze środków Funduszu Rozwoju Regionalnego

Wybrane dla Ciebie
Kroki do podpisania umowy
Agnieszka Lewandowska
Firmy z funduszami unijnymi
Agnieszka Lewandowska
Komentarze (2)