W przyszłym roku Gorzów Wlkp. wprowadzi Kartę Dużej Rodziny
Karta Dużej Rodziny - to pomysł władz Gorzowa Wielkopolskiego na wspieranie rodzin wychowujących trójkę i więcej dzieci. Ma ona uprawniać do szeregu zniżek i ulg, a przez to nieco ulżyć domowym budżetom wielodzietnych rodzin.
Początkowo oferta ma dotyczyć głównie kultury, sportu i rekreacji, ale z czasem katalog zniżek i ulg ma być poszerzany. W Gorzowie Wlkp. przyjęto zasadę, że zniżki i ulgi będą wynikały z deklaracji instytucji uczestniczących w programie.
Od stycznia przyszłego roku posiadacze Karty Dużej Rodziny zapłacą mniej m.in. za korzystanie z biblioteki, będą mieli zniżki na koncerty i inne wydarzenia organizowane przez Miejskie Centrum Kultury czy też bezpłatny wstęp do Galerii BWA i Galerii Sztuki Najnowszej.
Ponadto uczestnicy programu zyskają uprawnienia do zniżek w filharmonii, muzeum, teatrze i Centrum Sportowo-Rehabilitacyjnym Słowianka. Ulgi obejmą też ofertę Jazz Clubu "Pod Filarami" i Ośrodka Sportu i Rekreacji.
Żłobki miejskie wprowadzą 50 proc. opłaty za pobyt dziecka, w przypadku rodzin wielodzietnych (co najmniej troje dzieci) objętych pomocą opieki społecznej, jeśli do żłobka uczęszcza więcej niż jedno dziecko.
Urzędnicy zastrzegają jednak, że to dopiero początek i katalog ulg i zniżek będzie stale powiększany. W tym zakresie liczą na współpracę nie tylko ze spółkami komunalnymi i powiązanymi z miastem, ale także na podmioty prywatne.
"Do rozpoczęcia programu pozostał miesiąc, który będzie okresem pozyskiwania partnerów programu, oferujących ulgi i zniżki dla rodzin wielodzietnych. Realizacja programu będzie przebiegała w sposób otwarty, zakładając stałe poszerzanie kręgu takich podmiotów" - powiedziała PAP dyr. Gabinetu Prezydenta Gorzowa Wlkp. Anna Zaleska.
Według danych magistratu w Gorzowie Wlkp. mieszka prawie tysiąc rodzin, którym Karta będzie przysługiwała. Będzie ona wydawana bezpłatnie na okres roku, po złożeniu wniosku.
Badanie w zakresie potrzeb i oczekiwań pokazało, że rodziny wielodzietne najbardziej liczą na wsparcie w zakresie: zakupu materiałów i podręczników szkolnych (72 proc. ankietowanych), rodzinnych biletów uprawniających do transportu komunikacją miejską (68 proc. ankietowanych) oraz oferty sportowo-rekreacyjnej miasta (67 proc. ankietowanych).