W Małopolsce może zniknąć 200 połączeń PKP
Kolejarze związkowcy będą dziś o godz. 10 pikietować Urząd Marszałkowski. Również dziś Spółka Przewozy Regionalne ma podjąć decyzję, ile połączeń w Małopolsce ulegnie likwidacji z początkiem czerwca. Chociaż mija już piąty miesiąc nowego roku, Przewozy Regionalne nie dostały dotąd ani złotówki dofinansowania od samorządu wojewódzkiego. Wożą pasażerów na własne ryzyko finansowe.
Zarząd województwa gotów jest wyasygnować na ten rok 27 mln zł. To zdaniem spółki i związkowców grubo za mało. Potrzeba byłoby 55 mln, co pokryłoby ok. 70% kosztów eksploatacji, 30% dają wpływy z biletów. - We wszystkich krajach koleje regionalne są dotowane. Samorząd województwa nie wywiązuje się z ustawowego zadania, jakim jest organizowanie i dotowanie regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich. Likwidacja tylu połączeń byłaby niezwykle drastycznym ograniczeniem dostępu do publicznej komunikacji - stwierdza Henryk Sikora, szef Sekcji Kolejarzy w małopolskiej "S".
Nie wyjdą na tory
- Nie zdecydowaliśmy się na najbardziej dokuczliwą dla pasażerów formę, czyli wstrzymanie pociągów. Nie chcielibyśmy tego, to już ostateczność - mówi Krzysztof Knapik, przewodniczący ZZK w Przewozach Regionalnych, który jednak nie wyklucza możliwości rozważenia ostrzejszych form protestu. - Nie wychodzimy na tory. Poprzez pikietę i ulotki rozdawane pasażerom chcemy poinformować społeczeństwo, że to nie kolejarze są temu winni - dodaje Bernardetta Kaszowska z "Solidarności". Protestacyjną pikietę zorganizowały wspólnie oba te największe związki w Przewozach Regionalnych. Spodziewają się, że spotka się z nimi marszałek Janusz Sepioł. Czy będą to rozmowy ostatniej szansy?
Grożą redukcje
W Małopolsce w Przewozach Regionalnych pracuje obecnie ok. 1500 osób. Likwidacja połączeń musi się przełożyć na likwidację stanowisk pracy. - Pracę może stracić ok. 25 proc. załogi. Do tego trzeba jeszcze dodać zwolnienia maszynistów zatrudnionych przez spółkę Cargo oraz dyżurnych ruchu, przejazdowych spółki PLK - ocenia Henryk Sikora.
TUR