Vista w "pececie": wrażenia z pierwszego miesiąca
Od oficjalnej premiery "konsumenckiej" wersji Windows Vista minęły już blisko 2 miesiące. Nic więc dziwnego, że nasi koledzy z amerykańskiego magazynu PC World pokusili się o zebranie pierwszych opinii użytkowników nowego systemu - dlatego też przeprowadzili wśród czytelników ankietę, w której pytali o wrażenia z korzystania z Visty. Okazało się, iż opinie są podzielone - ok. 1/3 użytkowników uznało, że nowy system jest świetny, drugie tyle - że jest akceptowalny, zaś 1/4 ankietowanych uznała, że to niewypał. My również postanowiliśmy przygotować taką ankietę - zanim jednak zaczniecie ją wypełniać, zobaczcie, co o Viście sądzą pierwsi amerykańscy użytkownicy. W skrócie rzecz ujmując, "przesiadka" na następcę Windows XP nie zawsze przebiega bezboleśnie - do tego stopnia, iż niektórzy po kilku dniach korzystania z nowego systemu rezygnują z niego. Z drugiej strony, dla znacznej części użytkowników zalety nowego systemu - w tym m.in. nowy interfejs - zdecydowanie rekompensują jego wady...
Mieszane uczucia
Pierwszym przykładem niech będzie historia Bryce'a Parkhursta, który kilka tygodni temu kupił notebooka ( Toshiba Satellite ) z preinstalowanym systemem Windows Vista Basic. Pierwsze wrażenie? Cóż, okazało się, że system działa wyraźnie wolniej niż Windows XP zainstalowany na podobnej maszynie. Co więcej - Vista nie wykrywała kontrolera MIDI i nie pozwoliła na zainstalowanie oprogramowania do miksowania muzyki, z którego Parkhurst korzystał od lat. Szalę goryczy przechyliło fakt, iż każda, nawet najmniejsza zmiana ustawień systemowych powodowała konieczność wielokrotnego wyrażenia zgody na ową modyfikację ( to wymóg systemu UAC - Kontrola Konta Użytkownika ).
[
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/12090/vista-w-pc-1-b.jpeg',634,325) )
Przygoda Bryce'a Parkhursta trwała raptem 5 dni - po tym czasie nasz użytkownik się poddał i zainstalował na nowym komputerze Windows XP. Od tej pory wszystko działa bez zarzutu...
Problemów nie uniknął również 53-letni meteorolog, Bernard Mongeon z Nowej Szkocji, który kupił i zainstalował na swoim komputerze stacjonarnym Windows Vista Ultimate. Mongeon przyznaje, że sporo czasu zajęło mu zmuszenie do współpracy z nowym systemem oprogramowania zabezpieczającego - jednak, jego zdaniem, występowanie takich problemów podczas migracji do nowego systemu to normalne zjawisko. Co ważne, ostateczna ocena Bernarda Mongeona jest jednak celująca - sądzi on system jest znakomity.
Mandar Jadhav, student Rutgers University, ma mieszane uczucia - uwielbia nowy interfejs systemu, jednak doskwierają mu problemy z kompatybilnością oprogramowania i sprzętu. Mimo tych problemów, po pierwszych kilku dniach korzystania z nowego Windows zdecydował się na pozostanie przy Viście.
61% użytkowników ma problemy
Trzy przytoczone powyżej opinie użytkowników Visty są zgodne z wynikami ankiety, przeprowadzonej przez dziennikarzy PC Worlda. Wzięło w niej udział ok. 1000 użytkowników Visty - 1/3 ankietowanych nich stwierdziła, iż nowy system jest bardzo dobry, 1/3 - że są pewne problemy, ale ogólne wrażenie jest dobre, zaś ok. 1/4 - że nowy system nie jest dobry i nie spełnił ich oczekiwań.
Co ważne, 61% wszystkich użytkowników, którzy wzięli udział w ankiecie, stwierdziło, że podczas pracy z nowym systemem wystąpił u nich co najmniej jeden problem z kompatybilnością sprzętu lub oprogramowania w Viście.
Szata zdobi... system
Jedno jest pewne - Vista wygląda świetnie. Ponad 80% ankietowanych stwierdziło, iż w nowym systemie jest zdecydowanie lepszy interfejs - zdaniem głosujących, Aero ( interfejs dostępny w wersjach Premium i Ultimate ) jest jedną z tych innowacji, na które warto było czekać.
Problem tylko w tym, że nie wszyscy użytkownicy mogą korzystać z dobrodziejstw nowego interfejsu - 1 na 7 ankietowanych narzekał, że nie jest w stanie zdobyć sterowników do swojej karty graficznej, które zapewniałyby obsługę Aero i DirectX 10. "Moja karta - nVidia GeForce 8800GTX - co jakiś czas wyłącza interfejs Aero. Korzystam ze sterowników w wersji beta" - narzeka Sergio Yanez z Jersey City.Podobne problemy ma zresztą nie tylko Yanez - z ankiety wynika, że to właśnie karty graficzne, dźwiękowe oraz kamery internetowe najczęściej odmawiają posłuszeństwa w nowym systemie.
Kontrola Konta, czyli jak wkurzyć Użytkownika
Jedną z nowych funkcji systemu, na które zgodnie narzekają wszyscy użytkownicy, jest Kontrola Konta Użytkownika - czyli mechanizm, którego zadaniem jest uniemożliwienie zainstalowania się w systemie złośliwych programów ( wymusza on zatwierdzenie przez użytkownika każdej, najdrobniejszej zmiany w ustawieniach systemowych ).
Problem w tym, że jak wynika z pierwszych relacji użytkowników, mechanizm skutecznie utrudnia pracę w nowym systemie - dlatego też wiele osób zdecydowało się na jego wyłączenie ( to jedyne co można zrobić - producent nie przewidział możliwości konfigurowania KKU ). Tak zrobił m.in. Eirik Lundmark - "Jestem doświadczonym użytkownikiem, ale KKU utrudniał mi nawet na utworzenie nowego katalogu w folderze Program Files. Zdecydowałem się więc na wyłączenie tego systemu - choć wiem, że raczej nie poprawiło to bezpieczeństwa Visty" - tłumaczy Lundmark.Autorzy programów zawinili?
Jak na ironię, wydaje się, że wprowadzone przez Microsoft w Viście usprawnienia związane z bezpieczeństwem na razie najbardziej utrudniają... poprawną pracę programów zabezpieczających. Z ankiety wynika, że użytkownicy mają najwięcej kłopotów właśnie z zainstalowaniem i zmuszeniem do poprawnej pracy skanerów antywirusowych i firewalli ( a także odtwarzaczy multimedialnych ). Co ciekawe, większość użytkowników za takie problemy obwinia jednak raczej autorów oprogramowania niż producenta Visty.
Ed Bott, znawca produktów Microsoftu, zgadza się z tą opinią - według niego wielu producentów aplikacji dla Windows ignorowało publikowane przez Microsoft od dawna poradniki dotyczące tworzenia aplikacji dla Windows XP oraz Windows Vista. "Do tej pory niestosowanie się do zaleceń Microsoftu uchodziło im płazem, ale teraz zaczęły się problemy".
Gdzie ten entuzjazm?
Wyniki ankiety jasno pokazują, iż opinie na temat nowego systemu zależą m.in. od tego, jak system ów trafił do komputera danego użytkownika. Najmniej problemów z Vistą mają bowiem osoby, które kupiły komputer z nowym systemem, zaś najwięcej - te, które zdecydowały się na instalowanie Visty na starszych maszynach.
"Vista aktualnie świetnie sprawdza się w rękach doświadczonych użytkowników, którzy nie obawiają się samodzielnie szukać problemów z kompatybilnością i modyfikować ustawień systemowych "na własną rękę". Nowy system wydaje się też spełniać potrzeby osób, które kupiły go wraz z nowymi komputerami. Problemy mają głównie osoby instalujące następcę Windows XP na starszych maszynach" - komentuje Mary Jo Foley, autorka blogu All About Microsoft.
Producenci sprzętu są z kolei zdania, że użytkownicy będą w stanie docenić zalety nowego systemu dopiero za jakiś czas, gdy minie "okres transformacji" ( zdaniem niektórych nastąpi to wraz z udostępnieniem pierwszego SP dla Visty ).
Warto jednak podkreślić, iż wielu użytkowników z dystansem podchodzi do nowego systemu. "To raczej rozwinięcie idei Windows XP. Owszem, Vista potrafi wykorzystać możliwości nowego sprzętu, obsługuje nowe standardy, ale nie ma w tym systemie nic szczególnie rewolucyjnego, co każdy chciałby mieć. Jeśli weźmie się pod uwagę, że Microsoft pracował nad tym systemem 5 lat, to wydaje się, że efekty mogłyby być lepsze..." po podsumowuje Jim Middleton, analityk IT.
Osobom zainteresowanym tym, co użytkownicy sądzą o nowym systemie Microsoftu polecamy również artykuł "Vista - ludzie wiedzą lepiej" - http://www.idg.pl/news/103030.html, w którym zagregowaliśmy opinie polskich internautów na temat Visty. Polecamy również materiały zgromadzone w naszej sekcji tematycznej - Windows Vista - rewolucja w świecie Okien - http://www.pcworld.pl/news/watek/43.html.
Opracowano na podstawie artykułu "Living With Vista: First 30 Days" Dana Tynana, dziennikarza amerykańskiego magazynu PC World.