Uwaga - uczcionie są niedożywieni!
W 66% polskich szkół podstawowych i gimnazjalnych są niedożywieni uczniowie, którzy znikąd nie otrzymują pomocy.
Według wyników badania, które przeprowadzono wśród matek oraz dyrektorów szkół podstawowych i gimnazjów, w jednej szkole średnio jest 18 uczniów, którzy potrzebują dożywiania, a nie są objęci żadnym systemem pomocy. Brak dostępu do posiłków występuje czterokrotnie częściej w szkołach wiejskich niż w miejskich. W co trzeciej szkole w Polsce uczniowie nie mają dostępu do obiadów szkolnych. Wyniki te pochodzą z najnowszego badania, które przeprowadził MillwardBrown SMG/KRC na zlecenie Danone i Banków Żywności w ramach programu Podziel się Posiłkiem.
Dostęp do żywienia w szkole jest ściśle związany z możliwościami szkoły. Aż 90% dyrektorów polskich szkół deklaruje, że nie ma możliwości prowadzenia dożywiania, mimo, że dyrektorzy ci spotykają się z problemem niedożywienia wśród swoich uczniów. Według dyrektorów najwięcej dzieci potrzebujących dożywiania jest w małych, wiejskich szkołach liczących do 100 uczniów. Większość szkół (70%) korzysta z dotacji Urzędów Gminy. Aż 60% dyrektorów szkół deklaruje, że nigdy nie otrzymała oferty pomocy od zewnętrznej instytucji. Tylko do 29% szkół zgłosił się przedstawiciel społeczności lokalnej z propozycją pomocy w dożywianiu uczniów. Jednocześnie należy zaznaczyć, że aż 45% procent szkół, w których są niedożywieni uczniowie nie otrzymujący pomocy, nie starało się o wsparcie w zakresie dożywiania.
Świadomość problemu niedożywienia dzieci w otoczeniu społecznym matek dzieci w wieku 3-14 lat jest bardzo duża - prawie 2/3 badanych stwierdziło, że słyszało o problemie lub zetknęło się z nim bezpośrednio. Brak styczności z problemem najczęściej deklarowały osoby mieszkające na wsi (48%), a także matki najsłabiej wykształcone (39%) i dysponujące najmniejszym dochodem (40%). Jest to wynik zaskakujący, gdyż dane z innych źródeł pokazują, że to właśnie te grupy są najczęściej beneficjentami programów dożywiania. Jak twierdzą specjaliści MillwardBrown SMG/KRC, problem niedożywienia jest problemem bardzo wstydliwym, ukrywanym przez osoby nim dotknięte i przez to nie dostrzeganym przez najbliższe otoczenie.
Wyniki badań wskazują potrzebę szczególnej troski o środowiska wiejskie i małe społeczności, wypracowania mechanizmów, które przełamią wewnętrzne bariery osób dotkniętych problemem niedożywienia i zmobilizują je do zaangażowania się w działania samopomocowe. Właśnie taką rolę pełni Akademia Podziel się Posiłkiem. Pomaga ona w rozwiązaniu problemu niedożywienia dzieci w małych, lokalnych środowiskach, pozwalając zachować godność tym, którzy potrzebują pomocy. W 20 Bankach Żywności w całej Polsce intensywnie pracują konsultanci Akademii Podziel się Posiłkiem, którzy pomagają aktywizować społeczności lokalne, odpowiadają za organizację szkoleń, dystrybucję materiałów, informują także o dostępnych programach pomocowych.
Dla 45% badanych dyrektorów szkół najlepszym sposobem zdobywania wiedzy o programach wspierających dzieci są właśnie konsultanci odwiedzający szkołę. Rodzice, organizacje pozarządowe, szkoły, lokalni przedsiębiorcy, samorząd, media i wolontariusze zachęcani są przez konsultantów Akademii Podziel się Posiłkiem do wspólnego wypracowywania rozwiązań służących zniwelowaniu niedożywienia w ich środowisku. Do Akademii Podziel się Posiłkiem może zgłosić się każdy, kto chce zaangażować się w rozwiązanie tego problemu w swojej społeczności. Program Akademii Podziel się Posiłkiem jest realizowany w ciągu całego roku szkolnego. Baza lokalnych konsultantów znajduje się na www.bankizywnosci.pl
Badania zostały przeprowadzone przez MillwardBrown SMG/KRC w dwóch pierwszych miesiącach rozpoczynających rok szkolny - we wrześniu i październiku 2006r.