12-10-2007 10:05

Uwaga na bakterie salmonelli w sałacie

Salmonella zakaża dostępną w sprzedaży
sałatę, ukrywając się we fragmentach jej korzeni. W obecności
zawartych tam związków węglowych - podobnych do cukru - bakteria
aktywuje geny, dzięki którym może zakażać ludzi i przyczepiać się
do komórek w tej części warzywa - informują naukowcy z Holandii na
łamach pisma "ISME Journal".

Uwaga na bakterie salmonelli w sałacieŹródło: Jupiterimages
ddp1sva

Bakterie salmonelli są jednymi z najlepiej znanych patogenów wywołujących zakażenia żywności i choroby u ludzi. Powszechnym źródłem zakażeń salmonellą jest drób, surowe jajka i zbyt długo przechowywana żywność. Niemniej jednak, zdarzają się także zakażenia tą groźną bakterią po spożyciu świeżych produktów, takich jak sałata.

W swojej najnowszej pracy Michel Klerks wraz z zespołem badał obecność salmonelli w sprzedawanej w sklepach sałacie.

Naukowcy odkryli, że bakteria ta aktywnie przemieszcza się w kierunku korzeni warzywa, a jej ruch jest stymulowany przez wydzielane tam związki cukrowe. Badania genetyczne wykazały, że geny odpowiedzialne za zjadliwość bakterii salmonelli aktywowane są w obecności korzeni. Sugeruje to, że salmonella jest przystosowana do przyczepiania się do korzeni sałaty.

Autorzy pracy sugerują, że wiedza na temat drogi infekcji przez korzenie różnych roślin powinna stanowić podstawę do opracowania strategii zapobiegania infekcjom bakteriami salmonelli i jednocześnie uspokajają, że ryzyko zakażenia tą drogą jest relatywnie niskie. (awi)