Uroczystości Bożego Ciała w Warszawie
Prymas Polski kard. Józef Glemp skrytykował autorów projektu konstytucji Unii Europejskiej, którzy nie chcą do niej wpisać imienia Boga. W homilii, wygłoszonej podczas procesji Bożego Ciała w Warszawie, prymas porównał przewodniczącego Konwentu Europejskiego, Valerego Giscarda d'Estaing, do radzieckiego przywódcy Nikity Chruszczowa, który, jak powiedział kardynał, twierdził, że Boga nie ma.
19.06.2003 | aktual.: 19.06.2003 13:43
Prymas Glemp podkreślił, że wpisanie imienia Boga do konstytucji nie jest potrzebne Bogu, ale ludziom, którzy mają prawo oczekiwać Jego imienia w dokumentach określających sposób ich życia i działania, nawet jeśli, jak powiedział kardynał, odwołanie do Boga znajdzie się tylko w preambule.
Prymas Polski powiedział, że mimo licznych przejawów zła w świecie ciągle trwa siła dobra. "Obok szalejącego zła jest jednak wiele miejsc, gdzie ludzkie słabości są przezwyciężane, a ludzie pomagają sobie z potrzeby serca" - powiedział kard. Glemp podkreślając, że w wielu rodzinach i zakładach pracy postępuje się zgodnie z zasadami moralnymi.
"Skoro są takie miejsca, dlaczego ich nie rozszerzyć, nie stworzyć im warunków do rozwoju?" - zapytał prymas. Kard. Glemp podkreślił, że pustkę, pojawiającą się w życiu ludzi i społeczeństw, powinien zapełnić Bóg, który jest miłością. Prymas dodał, że w momencie, gdy wszyscy wołają o odrodzenie, Kościół chce pokazać potrzebę odrodzenia moralnego i odrodzenia sumień.
Kard. Glemp powiedział, że każdy człowiek chce odnaleźć Boga. Często jednak człowiek boi się Go, gdyż nie wie, że jest miłością i miłosierdziem. Prymas podkreślił, że osiągnięcia nauki pokazują, iż nie można wykluczyć istnienia Boga. Dodał, że Chrystus sam wychodzi do ludzi i nie da się zatrzymać Jego pochodu.
Warszawska procesja zakończyła się przed Kolumną Zygmunta błogosławieństwem udzielonym na cztery strony świata. W uroczystościach uczestniczył m.in. watykański sekretarz stanu kard. Angelo Sodano.
W procesji, która wyruszyła po mszy z Kościoła Świętego Krzyża, wzięło udział kilka tysięcy ludzi. Pierwszym przystankiem procesji był ołtarz umieszczony przy Kościele Sióstr Wizytek, drugim zaś ołtarz seminaryjny, który zbudowali żołnierze. Umieszczono na nim przełamany bochen chleba i podpis "Polonia semper fidelis", czyli "Polska zawsze wierna".
Czwarty i ostatni ołtarz, przy którym modlili się wierni, wykonały środowiska akademickie przy Kościele Świętej Anny. Centralne miejsce ołtarza stanowił wielki różaniec z krzyżem, którego paciorki zawieszone były na dachu kościoła.
Uroczystość Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa, powszechnie nazywana Bożym Ciałem, jest obchodzona w czwartek po oktawie od Zesłania Ducha Świętego ku czci Najświętszego Sakramentu. Święto Bożego Ciała powstało w wyniku adoracyjnych tendencji pobożności eucharystycznej przełomu XI i XII w., stanowiących reakcję na kwestionowanie realnej obecności Chrystusa w Eucharystii przez niektórych teologów średniowiecznych.
Bezpośrednią przyczyną ustanowienia święta były objawienia błogosławionej Julianny z Cornillon, która miewała widzenia jaśniejącej tarczy z ciemną plamą, co interpretowano jako znak braku w kalendarzu liturgicznym specjalnego dnia poświęconego uczczeniu Najświętszego Sakramentu.
Pod wpływem tych objawień biskup Robert ustanowił w 1246 r. takie święto dla diecezji w Liege (Leodium), a w 1252 r. zostało rozszerzone na Germanię. 12 lat poźniej papież Urban IV wprowadził je jako Święto Bożego Ciała dla całego Kościoła. W 1391 r. papież Bonifacy IX polecił obchodzić Boże Ciało wszędzie tam, gdzie nie było wcześniej obchodzone.
W Polsce Boże Ciało obchodzi się od 1320 r. W Kościele unickim święto wprowadzono w 1720 r.