UOKiK wydał decyzję. Nie ma zgody na przejęcie Eurozetu przez Agorę
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał decyzję ws. przejęcia przez Agorę spółki Eurozet. Zdaniem urzędu, połączone firmy i Grupa RMF stworzyłyby duopol z 70-procentowym udziałem w rynku.
Na początku 2019 roku Agora za 130,7 mln zł kupiła 40 proc. udziałów w spółce Eurozet. W ramach umowy Agora zyskała też możliwość przejęcia pozostałych 60 proc. udziałów od czeskiej spółki SFS Ventures. Czas na przejęcia mija w 2022 roku. Decyzję w tej sprawie wydał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
UOKiK wydał decyzję. Nie ma zgody na przejęcie Eurozetu
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny zakazał przejęcia spółki Eurozet przez Agorę. Transakcja mogła prowadzić do powstania duopolu i marginalizacji pozostałych grup i stacji radiowych – dwie wiodące grupy radiowe (Eurozet i RMF FM) posiadałyby łącznie ok. 70 proc. udział w rynku.
- Zakaz koncentracji jest wydawany w sytuacji, gdy połączenie przedsiębiorców spowoduje poważne, negatywne skutki dla rynku, a jednocześnie nie jest możliwe uzgodnienie warunków, które w sposób całkowity i satysfakcjonujący eliminowałyby powstałe w wyniku koncentracji zakłócenia konkurencji. Tak było w przypadku koncentracji spółek Agora i Eurozet. W wyniku koncentracji doszłoby do powstania silnej grupy radiowej i nieodwracalnych zaburzeń w funkcjonowaniu konkurencji na lokalnych i ogólnopolskim rynku reklamy radiowej oraz rozpowszechniania programów radiowych – mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.
UOKiK przeciwny przejęciu Eurozetu
Prezes UOKiK oparł swoją ocenę na informacjach i danych zebranych w trakcie postepowania, w tym w szczególności pochodzących z badania rynku. Badaniem tym objęto konkurentów uczestników koncentracji prowadzących działalność w zakresie rozpowszechniania programów radiowych oraz reklamy radiowej, a także największych przedsiębiorców prowadzących działalność w zakresie pośrednictwa w zakupie reklamy. Stanowisko w sprawie przedstawiła również KRRiT. Na podstawie zebranych informacji dokonano wieloaspektowej analizy rynku nadawania programów radiowych, reklamy radiowej (w układach horyzontalnym i wertykalnym, w wymiarze lokalnym i ogólnokrajowym) i powiązanych, a także innych rynków, na których działają uczestnicy koncentracji.