Trwa ładowanie...
d2321z3
28-04-2010 15:40

"Tyle o węglu to nawet górnik nie wie"; opinie o teście

Węgiel jako pierwiastek chemiczny, ale także jako skała osadowa np. węgiel kamienny i brunatny - to główny wątek testu matematyczno-przyrodniczego, który w całej Polsce rozwiązywali uczniowie III klas gimnazjów. Gimnazjaliści uznali test za trudny.

d2321z3
d2321z3

W zestawie było 36 zadań z matematyki, biologii, chemii, fizyki i geografii. Były to zarówno zadania zamknięte (trzeba wskazać poprawną z podanych odpowiedzi), jak i otwarte (uczeń sam musiał udzielić odpowiedzi).

Wiele z nich w swojej treści odnosiło się do węgla, zarówno jako pierwiastka chemicznego, jak i skał osadowych np. węgla kamiennego i brunatnego.

Gimnazjaliści - posługując się diagramami, wykresami i tabelami - musieli m.in. określić udział węgla w masie biosfery, ustalić kolejność wydarzeń geologicznych (podany był przekrój geologiczny ze złożem węgla brunatnego), a także podać wzór radioaktywnego gazu, który powstał w wyniku rozkładu materiału organicznego zawierającego promieniotwórczy izotop węgla, tzw. węgiel-14.

Kilka zadań dotyczyło np. wielkości wydobycia, eksportu i importu węgla kamiennego w Polsce w latach 2004-2008 według Raportu GUS z 2008 r. Na jego podstawie uczniowie mieli odpowiedzieć, czy w latach 2004-2006 w Polsce: A - rosło wydobycie i rósł eksport węgla kamiennego, B - malało wydobycie, a rósł import węgla kamiennego, C - zmniejszał się import węgla kamiennego, D - zwiększała się różnica między eksportem i importem węgla kamiennego.

d2321z3

Wśród zadań były też takie, które odnosiły się do przedstawionego fragmentu układu okresowego pierwiastków. Uczniowie mieli np. podać nazwę pierwiastka, którego jądro atomowe izotopu ma masę 14 u i zawiera 8 neuronów. Do wyboru były cztery odpowiedzi: A - bor, B - azot, C - węgiel, D - tlen. Inne zadanie brzmiało: "Który z zestawów substancji zawiera tylko metale? A - węgiel, siarka, cynk, B - brom, żelazo, węgiel, C - lit, magnez, żelazo, D - żelazo, magnez, fluor".

Wśród zadań matematycznych pojawiło się m.in. takie: "Maksymalne załadowane ciężarówki: jedna o nośności 8 ton, a druga 12 ton przewoziły 520 ton węgla, wykonując w sumie 60 kursów. Ułóż układ równań, który pozwoli obliczyć, ile kursów wykonała każda z ciężarówek". Ponadto, uczniowie musieli uzupełnić tabelę (z podanymi danymi), jak zmieniała się emisja cząstek beta z 50 g węgla w ciągu 17100 lat od chwili obumarcia drzewa.

Inne matematyczne zadanie dotyczyło karatów jako jednostki masy kamieni szlachetnych. Po przedstawieniu danych uczniowie mieli obliczyć liczbę karatów 105 brylantów wykonanych z największego dotychczas znalezionego diamentu noszącego nazwę "Cullinan". Jedno z poleceń wymagało także obliczenia objętości "Cullinana", przy założeniu, że jego gęstość wynosi 3,2 g/cm sześc.

Ponadto na podstawie rysunku jedno z zadań wymagało np. porównania obwodów figur geometrycznych, które powstały z trójkąta równobocznego i równoległoboku.

d2321z3

W rozmowie z dziennikarzami, większość uczniów określała test z wiedzy matematyczno-przyrodniczej jako trudny, a miejscami "koszmarny". Jak żartowali, "tyle o węglu, to nawet górnik nie wie".

W ich opinii, test był o wiele trudniejszy niż pisany we wtorek sprawdzian z wiedzy humanistycznej. - Był też trudniejszy niż w latach poprzednich - mówili zgodnie uczniowie z Gimnazjum nr 14 we Wrocławiu.

Najwięcej problemów sprawiły gimnazjalistom zadania z chemii, biologii, fizyki i geografii. Nie mieli zaś trudności z zadaniami z matematyki. - Jednym z trudniejszych poleceń były pytania o stopień napromieniowania owadów - powiedział Alek. Z kolei Majce najwięcej problemów sprawiło obliczenie czasu podnoszenia się temperatury wody w czajniku.

d2321z3

- Dla mnie katorgą były zadania z geografii dotyczące dziejów ziemi i węgla - mówił Filip.

Jako trudny test ocenili także uczniowie gimnazjum z Zespołu Szkół Mistrzostwa Sportowego w Poznaniu. - Test był okropny. Pytania były dość ciężkie, matematyka wydała się stosunkowo prosta, trudniej było z geografią i fizyką. Na lekcjach robiliśmy wszystko w kierunku tego testu, ale nie zdążyliśmy przerobić jednego działu i akurat dostaliśmy dziś zadania z tego działu - powiedziała Klaudia.

Gimnazjalista Maks ocenił z kolei, że jego zdaniem test był prosty. Jak dodał w jego szkole były dodatkowe zajęcia przygotowujące uczniów do testu.

d2321z3

- Układ pytań w teście nie był do końca proporcjonalny. W zadaniach za dużo było pytań z zakresu fizyki i chemii, a za mało z matematyki. Większość uczniów miało dość kwaśne miny. Z ich relacji wynika, że jeśli wczoraj na teście z języka polskiego można się było nawet obejść bez znajomości lektur, to już dziś pisanie wymagało sporej wiedzy - powiedziała nauczycielka matematyki w Gimnazjum nr 2 w Gdańsku, Irena Modzelewska.

Arkusz testu rozwiązywanego przez gimnazjalistów jest dostępny na stronie internetowej Centralnej Komisji Egzaminacyjnej www.cke.edu.pl.

d2321z3
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

WP Wiadomości na:

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2321z3
Więcej tematów