Tyle kosztuje komisja ds. reprywatyzacji. Spora kwota, mało posiedzeń
Powołana jeszcze za rządów PiS komisja ds. reprywatyzacji warszawskich nieruchomości po zmianie władzy odbyła 24 posiedzenia. Wydała w sumie 43 decyzje uchylające decyzje prezydenta Warszawy lub stwierdzające ich nieważność. Całkowity koszt funkcjonowania komisji w latach 2024-2025 wyniósł ponad 8,5 mln zł.
Komisję powołano pod koniec maja 2017 r. Pierwszym przewodniczącym został ówczesny wiceminister sprawiedliwości Patryk Jaki, którego wskazała premier Beata Szydło. Pozostałych ośmiu członków wybrali posłowie. Komisja postawiła sobie od początku za cel zrobienie porządku z nieprawidłowościami w warszawskiej reprywatyzacji, prowadzonej pod nadzorem ratusza.
Komisja miała zweryfikować wszystkie decyzje reprywatyzacyjne obejmujące ponad 4 tys. nieruchomości. Zgodnie z ustawą może np. utrzymać w mocy decyzję reprywatyzacyjną (uznać słuszność zwrotu nieruchomości) albo uchylić ją i podjąć decyzję merytoryczną, która pozwoli odebrać bezprawnie pozyskaną nieruchomość.
Czarzasty będzie lepszy od Hołowni? Mieszkańcy Białegostoku ocenili
Zadaniem komisji jest także wyjaśnianie nieprawidłowości i uchybień w działalności organów i osób prowadzących postępowania w przedmiocie wydawania decyzji reprywatyzacyjnych dotyczących nieruchomości warszawskich oraz występowanie do właściwych organów w przypadku naruszenia prawa.
Członków komisji powołuje i odwołuje Sejm. Po zmianie władzy, w 2024 r. Sejm wybrał kilkoro nowych członków komisji. Na jej czele stoi wiceminister sprawiedliwości Arkadiusz Myrcha, a jego zastępcą jest Paweł Lisiecki, były poseł PiS, obecnie radny sejmiku mazowieckiego.
Jak informowaliśmy w kwietniu 2024 r., po zmianie władzy komisja nie odbyła żadnego posiedzenia, ale jej członkowie otrzymywali z resortu sprawiedliwości miesięczne wynagrodzenie sięgające ok. 11-13 tysięcy złotych. Okazało się, że pierwsze posiedzenie komisji pod rządami koalicji 15 października miało miejsce dopiero 6 czerwca ub. roku. Ostatnie posiedzenie komisja miała 13 listopada tego roku, wówczas wydała m. in. 3 decyzje w sprawach dot. nieruchomości przy ul. Łowickiej 52 oraz ul. Kaliskiej 19/21, ustanowiła 3 zabezpieczenia, a także skierowała 4 sprawy na czynności sprawdzające.
O efekty pracy komisji zapytała w interpelacji grupa posłów PiS. 6 listopada odpowiedzi udzielił im wiceminister sprawiedliwości, szef komisji Arkadiusz Myrcha. Wynika z niej, że w latach 2024-2025 odbyły się 24 posiedzenia niejawne komisji: 10 w ubiegłym roku i 14 w obecnym (według stanu na październik). W tym okresie komisja wydała łącznie 43 decyzje uchylające decyzje prezydenta Warszawy lub stwierdzające ich nieważność.
"W latach 2024-2025 w sprawach dotyczących decyzji Komisji wydanych w postępowaniu rozpoznawczym zapadło: 100 wyroków Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie oraz 84 wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego" – informuje Arkadiusz Myrcha. I jak ujawnia, po zmianie władzy całkowity koszt funkcjonowania komisji wynosi 8 554 143,18 zł. Najwięcej, bo blisko 3,5 mln zł pochłonęły wynagrodzenia członków komisji (jest ich w sumie 9), a także rady społecznej komisji.
Z kolei koszt wynagrodzeń Departamentu Prawa Administracyjnego oraz Biura Obsługi Komisji to 3 300 420,90 zł. Na postępowania prokuratorskie wydano ponad 650 tys. zł. W Biurze Obsługi zatrudnionych jest 12 osób, a ich wynagrodzenie wyniosło przeciętnie 9 482,01 zł brutto.
Wiceminister Myrcha przedstawił również wykaz umów cywilnoprawnych zawartych w latach 2024-2025. Wynika z niego, że w ramach zastępstwa procesowego wybierano kancelarie prawne, które zarabiały również na umowach z resortem sprawiedliwości pod rządami Zbigniewa Ziobry. I tak: kancelaria Lecha Obary otrzymała 69,8 tys. zł. W latach 2019–2023, czyli za rządów PiS uzyskała blisko 600 tys. zł. Kancelaria Tomasza Darkowskiego 68,5 tys. zł, zaś w latach 2019-2023 - 613 tys. zł.
To Darkowski był autorem zamawianych przez resort Ziobry opinii prawnych, w tym tych dotyczących przekazywania przez urzędy gmin danych wyborców dla Poczty Polskiej, mającej w 2020 r. zorganizować tzw. wybory kopertowe.
Największym beneficjentem została Kancelaria Radców Prawnych "Kwaterska i Partnerzy". W latach 2024-2025 tytułem umowy na świadczenie usług prawnych na rzecz komisji otrzymała 278 tys. zł.
Jak informowała pod koniec 2023 r. "Gazeta Wyborcza", do komisji zgłosiło się 381 osób w związku ze szkodami poniesionymi w związku z reprywatyzacją. Wypłacono im 11,6 mln zł. Według stanu na koniec listopada 2023 r., komisja wydała 358 decyzji administracyjnych. Objęła postępowaniem 1349 nieruchomości, ale 687 czekało jeszcze w kolejce do sprawdzenia.
Sylwester Ruszkiewicz, dziennikarz Wirtualnej Polski