Tunel KDP pod Łodzią – największa inwestycja kolejowa w Polsce z poszanowaniem historii miasta
Pod powierzchnią Łodzi trwa infrastrukturalna rewolucja. Centralny Port Komunikacyjny realizuje budowę tunelu dalekobieżnego – największego tego typu obiektu w kraju. To kluczowy element Kolei Dużych Prędkości "Y", która połączy Warszawę z Wrocławiem i Poznaniem przez Łódź. Choć skala inwestycji jest imponująca, CPK podkreśla, że równie ważne co technologia i tempo prac jest zapewnienie bezpieczeństwa mieszkańców oraz troska o historyczne dziedzictwo miasta.
Tunel o długości 4,6 km i średnicy 14 metrów zostanie wydrążony przez jedną z największych w Polsce maszyn TBM. Start prac zaplanowano na 2026 rok – maszyna ruszy z komory na Retkini. Przetarg, który zakończył się w czerwcu 2025 roku, wygrała firma PORR, posiadająca doświadczenie w realizacji podobnych projektów w kraju i Europie.
Jednym z istotnych punktów na trasie tunelu jest teren, na którym znajduje się Łódzki Dom Kultury – bezpośrednio nad planowaną komorą odbiorczą TBM. To miejsce o wyjątkowym znaczeniu, zarówno dla miejskiego krajobrazu, jak i zbiorowej pamięci łodzian. Powstały w latach 50. XX wieku jako Dom Kultury Związków Zawodowych, przez dekady stał się ważnym centrum życia społecznego i kulturalnego Łodzi.
ŁDK do dziś tętni życiem – od lat odbywają się tu wystawy, warsztaty, pokazy filmowe, koncerty i wydarzenia literackie. Instytucja aktywnie współpracuje z artystami, organizacjami pozarządowymi i środowiskiem młodych twórców, nieustannie wzmacniając kulturową tkankę miasta.
Właśnie dlatego projektanci i inżynierowie położyli szczególny nacisk na zabezpieczenie budynku i jego otoczenia. Zakończono już prace wzmacniające fundamenty za pomocą około 1400 mikropali i kolumn jet-grouting. Te rozwiązania pozwalają skutecznie ustabilizować grunt – mikropale przenoszą obciążenia na głębokie warstwy ziemi, a kolumny cementowe wzmacniają podłoże. Dzięki temu możliwe będzie bezpieczne wykonanie komory odbiorczej. Prace te zrealizowała firma Keller Polska.
Po zakończeniu wzmacniania konstrukcji rozpocznie się etap starannego odtwarzania wnętrz budynku. Równolegle prowadzone są specjalistyczne badania geotechniczne, mające na celu monitorowanie stanu fundamentów i zapewnienie ich stabilności przez cały okres trwania inwestycji.
To tylko jeden z wielu przykładów podejmowanych działań mających na celu ochronę zabytków i architektury o szczególnej wartości, która nadaje Łodzi jej unikalny charakter. CPK podkreśla, że historia miasta stanowi integralną część inwestycji, a rozwój infrastruktury idzie w parze z troską o jej zachowanie.
Powstający tunel nie tylko usprawni komunikację dalekobieżną – jego integracja z tunelem aglomeracyjnym PKP PLK stworzy nową oś transportową, która połączy wschodnią i zachodnią część miasta. To szansa na nowe oblicze podróżowania, zarówno w skali lokalnej, jak i ogólnopolskiej.
W przyszłości tunel stanie się kluczowym elementem strategicznej linii kolejowej nr 85 – infrastruktury istotnej nie tylko dla transportu cywilnego, ale również bezpieczeństwa narodowego, mogącej służyć w sytuacjach kryzysowych.
CPK realizuje inwestycję z poszanowaniem miejskiej tożsamości i troską o mieszkańców. Szczególna uwaga zostanie poświęcona bezpieczeństwu lokatorów łódzkich kamienic znajdujących się na trasie budowy.
W centrum tych zmian pozostaje Łódzki Dom Kultury – symbol pamięci, trwający mimo przemian toczących się tuż pod jego fundamentami.