PolskaTrwa montaż nowej liny nośnej kolei linowej na Kasprowy Wierch

Trwa montaż nowej liny nośnej kolei linowej na Kasprowy Wierch

Szwajcarscy specjaliści rozpoczęli naciąganie nowych lin nośnych modernizowanej kolejki na Kasprowy Wierch - poinformował dyrektor techniczny Polskich Kolei Linowych Paweł Murzyn.

07.08.2007 16:05

Nowe wagoniki będą poruszać się nie jak dotąd na jednej, ale dwóch linach. Ile czasu zajmie proces naciągania, trudno powiedzieć. Myślę, że potrwa to około miesiąca - powiedział dyr. Murzyn.

Zaznaczył, że duże znaczenie mają warunki pogodowe. Lina ma przekrój 44 milimetrów, waży blisko 30 ton i trzeba jej wciągnąć ponad dwa tysiące metrów. Szybkość (naciąganie) zależy od pogody i wynosi od jednego do ośmiu metrów na godzinę - powiedział Murzyn.

Według niego, prace modernizacyjne kolei są na półmetku. Ustawiono już wszystkie sześć podpór, ale na ostatnie trzy nie udało się nałożyć ich górnej części, czyli tak zwanych głowic - powiedział. Zaznaczył, że do ich montażu konieczny jest specjalistyczny śmigłowiec, który przyleci z Czech.

Od kilkunastu dni te maszyny gaszą pożary na Bałkanach. Mimo wszystko nie przewidujemy znaczących opóźnień i termin uruchomienia kolejki, czyli połowa grudnia, pozostaje bez zmian - zapewnił Paweł Murzyn.

Kolej linowa na Kasprowy Wierch powstała jako pierwszy tego typu środek transportu w Polsce i w Tatrach. Jej budowę rozpoczęto 1 sierpnia 1935, a już 26 lutego 1936 r. ruszyła z Kuźnic na Myślenickie Turnie. Na Kasprowy wjechała 15 marca tego samego roku. Długość trasy wynosi ponad 4 kilometry. Do tej pory wagonik zabierał jednorazowo trzydzieści osób, po modernizacji wozić będzie dwukrotnie więcej.

Koszt modernizacji kolejki to ponad sześćdziesiąt milionów złotych.

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)