Trwa ładowanie...
d3zvxan
05-12-2006 15:10

Toruń chce rekonstruować średniowieczny statek handlowy

Władze Torunia wspólnie z Centralnym Muzeum
Morskim w Gdańsku, zamierzają podjąć działania zmierzające do
wiernej rekonstrukcji kogi - średniowiecznego statku handlowego
z przełomu XIII i XIV w. Statek ma być symbolem świetności
rozkwitu Torunia w czasach przynależności do Związku Miast
Hanzeatyckich.

d3zvxan
d3zvxan

Statek byłby repliką średniowiecznej kogi w skali 1:1. Eksponowany byłby w Toruniu na wiślanym nabrzeżu przy Bulwarze Filadelfijskim na wysokości Bramy Mostowej i stanowiłby z pewnością dużą atrakcję turystyczną, co w połączeniu z ekspozycją muzealną w jego wnętrzu nawiązującą do czasów przynależności Torunia do Hanzy pozwoliłoby stworzyć unikatową w skali kraju atrakcję turystyczną- poinformował Marcin Czyżniewski, rzecznik prezydenta Torunia.

Jak ustalili toruńscy urzędnicy, obecnie w basenie Morza Bałtyckiego trwają prace nad rekonstrukcją kogi w dwóch miastach niemieckich: Kilonii (budowa na ukończeniu) i Totgelow (budowa rozpoczęta), co znacznie ułatwiłoby wstępne przygotowanie toruńskiego przedsięwzięcia. W Polsce natomiast - wg informacji Centralnego Muzeum Morskiego w Gdańsku - nikt nie prowadzi prac zmierzających do rekonstrukcji kogi.

Dlatego też projekt ten może liczyć na wsparcie tej instytucji. Pomoc w tym przedsięwzięciu oraz 10 tys. zł na prace przygotowawcze zadeklarował także Związek Miast Nadwiślańskich - dodał Czyżniewski.

Prezydent Torunia Michał Zaleski wyraził już zgodę na rozpoczęcie prac studyjnych pozwalających na określenie zakresu robót i kosztów rekonstrukcji kogi oraz źródła jej finansowania z uwzględnieniem środków europejskich. Termin realizacji projektu planowany jest na czerwiec 2008 r.

d3zvxan

Koga to nazwa średniowiecznego statku, charakterystycznego dla Morza Bałtyckiego i Morza Północnego, najpopularniejszego środka transportu wodnego w miastach europejskich handlujących ze sobą w ramach Hanzy. Kogi pływały głównie po rzekach i morzach, stosując żeglugę przybrzeżną.

Statki te odegrały wielką rolę w handlu hanzeatyckim zwłaszcza od XII do XIV wieku. Pierwsze wzmianki o nich pochodzą z IX wieku. U schyłku XIII wieku kogę zaczęła zastępować jej ulepszona wersja - holk, ale jeszcze w XV wieku koga była wykorzystywana przez hanzeatyckich kupców. Flota takich statków obsługiwała również w średniowieczu intensywną wymianę handlową, nadzorowaną przez toruńskich kupców w ramach ich zagranicznych kontaktów.

Koga była silnym, ciężkim, jednomasztowym i krótkim statkiem towarowym. Jej charakterystyczną cechą były zawiasowy ster zakończony rumplem oraz kasztele rufowy i dziobowy - nadbudówki pokładu służące do celów mieszkalnych, obserwacyjnych i bojowych. Kogi posiadały płaskodenny kadłub i niekorzystny stosunek długości do szerokości. Poruszały się wolno, ale rekompensowały to dużą ładownością, która okazywała się ważniejszą cechą dla statków przystosowanych do masowego przewożenia drobnicy: zboża, drewna czy tkanin.

Koga była wykorzystywana do celów kupieckich, dlatego jej cały kadłub wykorzystywano jako ładownię. Statek ten nie posiadał luków, a dostęp do ładowni umożliwiało zdjęcie poprzecznych belek pokładu. To oraz możliwość pływania w górę rzek umożliwiało pobranie towaru bezpośrednio od producenta i dostarczenie go do odbiorcy bez przeładunku.

Kogi budowano w wielu stoczniach Europy, między innymi w Gdańsku i Elblągu. Dlatego do bardziej znanych statków tego typu należą koga elbląska i gdańska, których wizerunki umieszczano nawet na pieczęciach tych miast. Największym odkryciem związanym z dziejami kogi było jednak odnalezienie prawie kompletnego wraku kogi hanzeatyckiej w Bremie w 1962 r.

d3zvxan
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

WP Wiadomości na:

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3zvxan
Więcej tematów