To on został zwycięzcą debaty. Zdecydowana przewaga
W sondażu SW Research przeprowadzonym dla rp.pl zapytano respondentów, kto ich zdaniem wygrał debatę prezydencką zorganizowaną 23 maja przez TVP, TVN i Polsat.
W starciu udział wzięli kandydat Koalicji Obywatelskiej i prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski oraz prezes IPN Karol Nawrocki, popierany przez PiS. Była to już siódma debata prezydencka w trakcie tej kampanii – poprzednie sześć odbyło się przed pierwszą turą głosowania.
Kto wygrał debatę prezydencką?
W pierwszej turze Trzaskowski uzyskał 31,36 proc. poparcia (ponad 6,1 mln głosów), a Nawrocki – 29,54 proc. (niemal 5,8 mln głosów). Podczas debaty z 23 maja kandydaci sami zadawali sobie pytania w sześciu rundach tematycznych: bezpieczeństwo, gospodarka, polityka społeczna, zdrowie, polityka międzynarodowa i kwestie światopoglądowe. Każdy z nich zadał łącznie 18 pytań.
Dużo komentarzy wywołał moment, gdy Karol Nawrocki zażył w trakcie transmisji substancję, którą – jak tłumaczył – była to guma nikotynowa lub tzw. snus. W sztabie Trzaskowskiego pojawiły się wątpliwości, czy nie chodziło o substancję zakazaną. Nawrocki odpowiedział, że jest gotów poddać się testom i wezwał do tego samego konkurenta i jego współpracowników – ostatecznie badaniu poddał się tylko on sam.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Dziwny gest Nawrockiego. Wszyscy na to zwrócili uwagę. Ekspert tłumaczy
Słabiej wykształceni głosowali na Nawrockiego
W badaniu SW Research 29,9 proc. uczestników uznało, że debatę wygrał Rafał Trzaskowski, a 21,7 proc. wskazało na Karola Nawrockiego. 20,2 proc. uznało, że żaden z kandydatów nie zwyciężył, a 7,9 proc. nie miało zdania. Z kolei 20,3 proc. w ogóle nie oglądało debaty.
Zwycięstwo Trzaskowskiego najczęściej wskazywały osoby po 50. roku życia (36 proc.) oraz zarabiające między 5001 a 7000 zł netto (34 proc.). Natomiast Nawrocki był częściej wskazywany przez osoby z podstawowym wykształceniem (30 proc.) oraz przez mężczyzn (27 proc.) – poinformowała Dorota Cywińska z SW Research.
Badanie zostało przeprowadzone przez agencję badawczą SW Research wśród użytkowników panelu on-line SW Panel w dniach 27-28 maja 2025 r. Analizą objęto grupę 800 internautów powyżej 18. roku życia. Próba została dobrana w sposób losowo-kwotowy. Struktura próby została skorygowana przy użyciu wagi analitycznej tak, by odpowiadała strukturze Polaków powyżej 18. roku życia pod względem kluczowych cech związanych z przedmiotem badania. Przy konstrukcji wagi uwzględniono zmienne społeczno-demograficzne.