Telewizyjne reklamy zwiekszają apetyt dzieci
Po obejrzeniu telewizyjnych reklam żywności
dzieci jedzą o ponad 100% więcej - zwłaszcza, jeśli są
otyłe lub mają nadwagę - poinformowano podczas Europejskiego
Kongresu Otyłości w Budapeszcie.
27.04.2007 | aktual.: 30.04.2007 06:23
Badania z udziałem 60 dzieci o różnej wadze ciała i w wieku od 9 do 11 lat przeprowadzili naukowcy z University of Liverpool. Dzieciom pokazywano serię telewizyjnych reklam zabawek lub produktów żywnościowych, po których następowała kreskówka. Okazało się, że po reklamach jedzenia dzieci jadły znacznie więcej, niż po reklamach zabawek. W przypadku dzieci o normalnej wadze - o 84% więcej, przy nadwadze średnio 101% więcej, a dzieci otyłe - nawet o 134% więcej.
Otyłe dzieci z reguły wybierały pokarm z najwyższą zawartością tłuszczu - czekoladę, podczas gdy dzieci z nadwagą równie chętnie sięgały po żelki.
Dalsze badania mają wyjaśnić, w jakim stopniu otyłość (występująca aż u 14% brytyjskich dzieci) wiąże się z częstszym i dłuższym oglądaniem telewizji, a w jakim - z większą podatnością na reklamy.
Brytyjskie władze wprowadziły w styczniu 2007 zakaz reklamowania bezwartościowych pokarmów ("junk food") przed i po programach dla dzieci. Jednak można je emitować wieczorem, podczas programów "rodzinnych", oglądanych również przez dzieci.