Telewizja ADSL w ofercie TP SA
Trwają testy nad wprowadzeniem innowacyjnej technologii telewizyjnej przez ADSL. TP zdradza swoje plany.
Jak już wczoraj informowaliśmy (więcej) we wspólnej inicjatywie Telekomunikacji Polskiej i CANAL+ Cyfrowy, bierze udział 200 warszawskich użytkowników. Celem przedsięwzięcia jest wprowadzenie na rynek pod koniec września br. kompleksowej usługi triple-play.
Łukasz Kłosowski: Czym w Waszym wydaniu jest triple-play?Piotr Kostrzewski, Szef Biura Prasowego TP: Powszechnie określa się tak usługę, w ramach której CYFRA+ będzie oferowana klientom Telekomunikacji Polskiej poprzez łącza szerokopasmowe TP wraz z dostępem do telefonii oraz internetu. Usługa triple-play, czyli telewizja, internet i telefon w jednym gniazdku, zdominowała ostatnio oferty operatorów telekomunikacyjnych.
Czym różni się oferta TP od tej oferowanej chociażby przez Aster?TP dopiero rozpoczęła testy TV on ADSL. Nie możemy mówić o komercyjnej ofercie, a tym bardziej porównywać jej z jakimkolwiek operatorem, czy telewizją kablową. Możemy zapewnić, że w chwili wprowadzenia komercyjnej oferty będzie ona konkurencyjna i różnorodna.
Proszę wytłumaczyć jak należy właściwie rozumieć technologię ADSL?Asymmetric Digital Subscriber Line (Asymetryczna Cyfrowa Linia Abonencka) to szerokopasmowe łącze umożliwiające szybki przesył danych za pomocą zwykłej linii telefonicznej. System oparty jest na nowym formacie kodowania MPEG4, który zapewnia odbiór programów TV w wysokiej jakości. Format MPEG4, jest o wiele wydajniejszym systemem kompresji obrazu niż dotychczas stosowany przez platformy cyfrowe format MPEG2.
Jakie kanały mogą oglądać użytkownicy biorący udział w teście?Jest to kilkanaście kanałów, m.in. ZigZap, Ale Kino i Canal + z oferty Canal+ Cyfrowy.
Jakie są reakcje TP na telefonię cyfrową i wielka popularność, jaką ostatnio cieszy się chociażby SKYPE? Jakie inwestycje przewidziane są w tym zakresie?Upowszechnienie usług w technologii IP to jeden z kierunków rozwoju rynku telekomunikacyjnego. Dlatego od 15 lutego 2006 firma wprowadziła usługę telefonii VoIP (Voice over Internet Protocol). Jest ona rozwiązaniem alternatywnym do telefonii stacjonarnej i realizuje oczekiwania klientów, którzy preferują nowe rozwiązania – tańsze, lecz nie gwarantujące wysokiej jakości połączeń.
Z oferty telefonii internetowej mogą skorzystać klienci, którzy mają neostradę tp w opcji 512 kb/s lub wyższą (opcje 1024, 2048 lub 6144) oraz posiadają urządzenie livebox tp. Do wykonywania połączeń wystarczy mieć telefon z wybieraniem tonowym, podłączony do urządzenia livebox tp. W przeciwieństwie do innych ofert na rynku rozliczanie rozmów internetowych w TP jest prowadzone z dokładnością do sekundy, bez opłaty za rozpoczęcie połączenia. W ramach telefonii internetowej abonenci mogą wykonywać połączenia krajowe, na numery telefonii internetowej TP (0399 xxx xxx), do krajowych sieci komórkowych oraz międzynarodowe. Rozmowy pomiędzy użytkownikami telefonii internetowej TP są bezpłatne.
Ceny abonamentu i rozmów w poszczególnych planach: (za minutę, bez podatku VAT)
:
Plan
Plan VoIP tp zawsze za darmo
Plan VoIP tp tanie rozmowy
Opłata miesięczna
49,18
Brak
Do numerów stacjonarnych tp
0
0,10
Do numerów stacjonarnych poza sieć tp
0,10
0,10
Do telefonii internetowej tp
0
0
Do krajowych sieci komórkowych
0,65
0,70
Międzynarodowe (przykład: USA i Niemcy)
0,08
0,10
„Strategia TP na najbliższe lata zakłada łączenie transmisji danych, obrazów i muzyki oraz oferowanie tego typu dostępu użytkownikom sieci stacjonarnej i komórkowej". Co macie na myśli?Priorytetem nowej strategii Grupy TP na lata 2006-2008 jest wzrost wartości Spółki. Firma chce osiągnąć ten cel poprzez rozwijanie nowych źródeł przychodów przy utrzymaniu rentowności. Chodzi głównie o wprowadzanie innowacyjnych usług i produktów. Grupa TP będzie stymulować rozwój poprzez następujące działania:
- Wprowadzanie nowatorskich produktów i ofert konwergentnych, opartych w większości na protokole internetowym, przy wykorzystaniu możliwości, jakie stwarza nam dostęp do najnowocześniejszych techologii wypracowanych przez France Telecom.
Przyspieszenie penetracji rynku usług szerokopasmowych (poprzez inicjatywy takie jak Triple-play Livebox, Business Everywhere i inne).
- Opłacalna ekspansja zewnętrzna w Europie Środkowo-wschodniej (przy utrzymaniu podejścia zachowawczego).
Naszym zdaniem rynek telekomunikacyjny w Polsce jest na początku kolejnej technologicznej rewolucji, która przyniesie m.in. innowacyjne usługi i powszechne wykorzystanie technologii IP. Dlatego jesteśmy zdeterminowana, aby jak najszybciej wprowadzić taką ofertę. Przykładem oczekiwanych przez rynek usług są właśnie TV over DSL, VoIP i Video on Demand (video na zadanie).
Czy jest to Wasza odpowiedz na niedawne informacje pochodzące od operatora telefonii stacjonarnej Dialog, który przygotowuje się do wprowadzenia Video on Demand, czyli szerokopasmowej usługi interaktywnej, dzięki której abonent może zamówić dowolny film z biblioteki operatora?TP planuje wprowadzenie usługi Video on Demand, ale nie ma to żadnego związku z deklaracjami innych operatorów.
Rozmawiał: Łukasz Kłosowski