Tele-nowela w Sejmie
Sejm uchwalił późnym wieczorem tzw. małą nowelizację ustawy o radiofonii i telewizji. Nowela dostosowuje polskie prawo medialne do norm unijnych. Ze przyjęciem noweli głosowało 331 posłów, przeciw było 84, 3 osoby wstrzymały się od głosu.
Nowela definiuje m.in. pojęcia sponsoringu, reklamy ukrytej i audycji wytworzonej pierwotnie w języku polskim. Za taką nowela uznaje program spełniający wymogi audycji europejskiej, powstały na postawie polskiego scenariusza i po raz pierwszy zarejestrowany w Polsce.
W noweli określono tzw. kwoty ekranowe czyli czas, jaki nadawcy telewizyjni przeznaczają na poszczególne programy. I tak na audycje wyprodukowane pierwotnie w języku polskim - co najmniej 30% kwartalnego czasu nadawania; ponad 50% kwartalnego czasu nadawania na audycje europejskie i co najmniej 10% na audycje europejskie wytworzone przez producentów niezależnych (z wyłączeniem serwisów informacyjnych, reklam, telesprzedaży, transmisji sportowych, przekazów tekstowych i teleturniejów).
Według noweli, filmy fabularne i telewizyjne, z wyjątkiem seriali i audycji dokumentalnych, trwające ponad 45 minut, mogą być przerywane reklamami wyłącznie raz na 45 minut. Zakazana jest m.in. reklama wyrobów tytoniowych i napojów alkoholowych (zgodnie z obowiązującym prawem dotyczącym tych kwestii).
Zgodnie z nowelą, programy, które zagrażają psychicznemu i fizycznemu rozwojowi małoletnich, zwłaszcza audycje eksponujących przemoc lub treści pornograficzne, mogą być emitowane tylko w godzinach od 23 do 6. Nadawcy są zobowiązani do oznaczania audycji i innych przekazów, nie przeznaczonych dla dzieci, przez cały czas ich emisji. Obowiązek szczegółowego określenia symboli graficznych dla poszczególnych programów spoczywa na KRRiT.
Nowela precyzuje, co należy zadań publicznej radiofonii i telewizji. Są to: tworzenie i rozpowszechnianie ogólnopolskich i regionalnych programów radiowych i telewizyjnych; budowa i eksploatacja nadawczych i przekaźnikowych stacji radiowych i telewizyjnych.
Zgodnie z nowelą, środki publicznych nadawców na realizację misji powinny być odrębnie księgowane niż środki pozyskane z działalności komercyjnej. Nadawcy publiczni mają też do 30 kwietnia danego roku składać Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji plany programowo-finansowe na kolejny rok. Na tej podstawi Rada ma rozdzielać między nich wpływy z abonamentu.
Nowela znosi ograniczenia kapitałowe dla podmiotów z Unii Europejskiej, które chciałyby uzyskać w Polsce koncesję radiową lub telewizyjną. Do tej pory udział kapitału zagranicznego w mediach elektronicznych mógł wynosić tylko 33%. Od 1 maja czyli od wejścia Polski do UE będzie mógł wynosić 100%.
Teraz nowela trafi do Senatu.