Targi Web 2.0: "Za" i "przeciw" rozwiązaniom Web 2.0 w biznesie

Biznesmeni z całego świata dyskutują na temat "za" i "przeciw" tagów, mash-upów, blogów, kanałów RSS i innych technologii kojarzonych z Web 2.0 na odbywających się w San Francisco targach "Web 2.0 expo".

17.04.2007 12:30

Obietnica łatwiejszej i bardziej efektywnej współpracy między pracownikami, partnerami i klientami, zaostrzyła aptetyt menedżerów na rozwiązania Web 2.0. Jednak mimo, że niektóre z aplikacji Web 2.0 były hitami na rynku produktów konsumenckich, to w zastosowaniach biznesowych muszą spełnić inne wymagania, takie jak choćby dostępność, skalowalność, wydajność oraz bezpieczeństwo.

-Niektóry aspekty Web 2.0 są przez przedsiębiorców postrzegane jako bardzo atrakcyjne. Jednak muszą oni pokonać kilka przeszkód.- mówi Rob Enderle, analityk z Enderle Group. -Nie ma wątpliwości, że rynek zmierza w kierunku Web 2.0, jednak wiele aspektów powoduje, że nie dzieje się to wystarczająco szybko.

Dostawcy stojący za rozwiązaniami Web 2.0 mówią, że takie rozwiązania jak np. wiki mogą pozytywnie wpłynąć na wydajność pracowników przy projektach wymagających współpracy. Zachwalają również blogi, które odpowiednio wykorzystane mogą być efektywnym narzędziem marketingowym oraz kanały RSS, które usprawnią komunikację i przejmą część roli poczty elektronicznej.

Zwolennicy Web 2.0 wskazują także na potencjał jaki niosą ze sobą aplikacje internetowe znane z rozwiązań biurkowych. Przekonują, że dzięki nim dużo łatwiejsza jest współpraca i wymiana informacji między pracownikami, a koszty związane z administracją i sprzętem są wielokrotnie niższe.

Jednak każdy medal ma dwie strony. Firmy które korzystają z aplikacji internetowych ryzykują utratę danych, oraz nie mają wpływu na przerwy w działaniu oprogramowania. Nie kontrolują także kiedy i w jaki sposób wprowadzane są uaktualnienia.

Krytycy wskazują, że firmy, które zamierzają skorzystać z nowych narzędzi, muszą zintegrować je z istniejącą infrastrukturą, a dostawcy to często małe firmy ( często start-upy ), które nie są w stanie dostarczyć profesjonalnej pomocy technicznej.

Tylko w zeszłym miesiącu Google Apps, hostowany przez Google płatny pakiet narzędzi do komunikacji i współpracy ( m.in. zestaw programów biurowych ) miał trzy przerwy w działaniu poczty internetowej Gmail. Klienci, których dotknął problem narzekali, że Google nie spełnił obietnicy 99,9% czasu bezawaryjnej pracy Google Apps.

-Więcej niechęci do wprowadzania nowoczesnych narzędzi internetowych miały duże firmy. Temat bardziej zainteresował firmy małe i średnie- mówi Sterling.

Shelli Kesler, doktor medycyny, naukowiec na Uniwersytecie Stanforda, zniechęcona edytorem tekstu Microsoft Word postanowiła poszukać zastępczej aplikacji online i trafiła na darmowy Zoho Writer firmy AdventNet. Trzy miesiące później Zoho stał się jej podstawowym edytorem, przede wszystkim dlatego, że może z niego korzystać zawsze wtedy, gdy jest online, niezależnie od lokalizacji.

-Nie muszę pamiętać by wysłać to co do tej pory zrobiłam, albo myśleć, która wersja robocza tekstu jest najbardziej aktualna. Bardzo wygodnie jest pracować nad jednym dokumentem z kilku lokalizacji- mówi Kessler, które udało się namówić kilku współpracowników do przesiadki na Zoho.

Mike Suding wdrożył system wiki dla przedsiębiorstw Same Page w dziale online firmy Citrix, w której odpowiada za IT. Uważa, że narzędzie poprawiło współpracę pracowników, a wymagało minimalnych nakładów ze strony działu IT.

-Mogę nadać użytkownikowi prawa administratora określonego działu czy projektu, dzięki czemu może on zaprosić kolejnych użytkowników, którzy mają możliwość publikacji własnych tekstów, grafik czy innych plików- mówi Sudding. Osiągnięcie tych samych celów przy wykorzystaniu dotychczasowej platformy intranetu i e-maila byłoby o wiele bardziej skomplikowane, tłumaczy Sudding. Intranetowi brakuje choćby prostego w użyciu wyszukiwania i kategoryzowania treści, a współpraca poprzez e-mail jest daleka od ideału.

-E-maile przypływają i odpływają, a my chcieliśmy mieć miejsce, w którym można coś gromadzić i budować - opowiada Sudding. -_ Web 2.0 polega na współpraca pomiędzy pracownikami oraz na większej kontroli w ich rękach. Właśnie to otrzymaliśmy wprowadzając wiki-_ kwituje Sudding.

AdventZoho oraz eTouch Systems to zaledwie dwóch wystawców na trwających do 18 kwietnia targach, na których obecni są również: Google, Adobe, eBay, Amazon.com, Microsoft czy Sun.

Główni prelegenci to Jeff Bezos, CEO Amazon.com oraz Eric Schmidt, CEO Google.

Na targach nowe produkty ma zaprezentować kilka firm, między innymi:

- Intel wprowadza zestaw aplikacji do współpracy SuiteTwo, który powstaje w porozumieniu m.in. z SixApart, NewsGator.
- Nokia ma pokazać rozwiązania umożliwiające przystosowanie usług i aplikacji internetowych na potrzeby smartfonów opartych na platformie S60.
- Kupiona przez Microsoft firma TellMe Networks zaprezentuje nowy produkt umożliwiający wyszukiwanie głosowe.

Źródło artykułu:WP Wiadomości
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)