Tarcza 4.0. Zaległe urlopy, odprawy i praca zdalna. Co się zmieni dla pracowników?
Sejm przyjął ustawę o tarczy antykryzysowej 4.0. Teraz trafi ona do Senatu. Jakie zmiany czekają pracowników? Najważniejsze dotyczą urlopów, odpraw i pracy zdalnej.
Tarcza antykryzysowa 4.0. Praca zdalna
Pracodawca, aby móc nakazać pracownikowi pracę zdalną, musi mu zapewnić odpowiednie środki i narzędzia do pracy. Pracownik będzie mógł pracować zdalnie tylko wtedy, gdy będzie miał do tego warunki techniczne i lokalowe. Zanim pracodawca zgodzi się na to, by zatrudnione u niego osoby pracowały zdalnie, musi sprawdzić, czy mają one odpowiednie warunki w domu, by taką pracę wykonywać. Ważne będzie też stwierdzenie, czy pracownik jest w ogóle zdolny do tego, by wykonywać pracę zdalną i czy ma odpowiednie umiejętności.
Tarcza antykryzysowa 4.0. Niewykorzystane urlopy
Aby zapobiec kumulacji niewykorzystanych urlopów, tarcza antykryzysowa 4.0 zawiesza obowiązek wykorzystania przez pracowników zaległego urlopu do 30 września. Zaległym urlopem pracowników będzie teraz dysponował pracodawca, który może wysłać pracownika na urlop wtedy, kiedy uzna to za najbardziej korzystne z punktu widzenia działalności firmy.
Tarcza 4.0. Odprawy dla pracowników
Maksymalna wysokość odpraw i odszkodowań dla pracowników w przypadku ustania stosunku pracy, rozwiązania umowy agencyjnej, umowy zlecenia, czy innej umowy o świadczenie usług, nie będzie mogła być wyższa niż 10-krotność najniższej pensji. Minimalna krajowa w 2020 roku wynosi dokładnie 2600 brutto, w związku z czym maksymalne odprawy i odszkodowania będą mogły wynieść 26000 zł. Dotyczy to jednak tylko firm, które odczuły skutki epidemii koronawirusa i kryzysu gospodarczego, który wywołała pandemia.