Tańsze funkcjonowanie KSI ZUS

W dniu 16 grudnia 2005 roku Prokom Software SA zawarł z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) Umowę na świadczenie usług administrowania i eksploatowania wydzielonymi obszarami Kompleksowego Systemu Informatycznego (KSI) ZUS.

19.12.2005 06:15

Całkowita wartość usług zleconych w kontrakcie wynosi 138,2 mln PLN. Umowa będzie wykonywana przez okres 21 miesięcy, do października 2007 roku.

Sukcesywne przejmowanie przez ZUS kolejnych zadań administrowania i eksploatowania systemu informatycznego spowodowało zmniejszenie kosztów ZUS o ponad 20%, pomimo zwiększenia zakresu funkcjonalnego KSI.

Umowa przewiduje dalsze stopniowe przejmowanie przez specjalistów z ZUS kolejnych zadań realizowanych w ramach KSI. Dotychczas największy polski ubezpieczyciel przejął wszystkie czynności w zakresie bieżącej administracji i eksploatacji KSI w Terenowych Jednostkach Organizacyjnych oraz w znacznej części w Centralnym Ośrodku Obliczeniowym. W kompetencjach Prokom Software SA pozostały najtrudniejsze operacje. Należą do nich m.in. administrowanie technologiami przetwarzania, nadzorowanie funkcjonowania złożonych instalacji komputerowych (takich, jak mainframe, centralne portale i systemy interakcyjne), a także obsługa sytuacji nietypowych i awaryjnych.

Zakres użytkowania i eksploatowania KSI zwiększa się w miarę wprowadzania nowych modułów oprogramowania, niezbędnych również ze względu na zmiany legislacyjne. Powoduje to zwiększenie poziomu złożoności procesów administrowania systemem i wymaga zaangażowania specjalistów Prokom posiadających zarówno ogromne doświadczenie w eksploatowaniu KSI, jak i odpowiednią wiedzę o zakresie wykorzystywania stosowanych w KSI rozwiązań technologicznych. Usługi świadczone przez specjalistów Prokom w pewnym zakresie wykonywane będą w trybie ciągłym (24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu).

Utrzymanie prawidłowego funkcjonowania tak dużego systemu wymaga stosowania nowoczesnych i sprawnych metod i technik zarządzania i administrowania. Od 2 lat, ZUS jako jedna z pierwszych instytucji w Polsce, z powodzeniem wprowadza elementy standardu ITIL® (zbiór reguł opartych na najlepszych praktykach wypracowanych przez ekspertów, konsultantów, dostawców rozwiązań IT oraz końcowych użytkowników teleinformatyki) zawierającego wytyczne dotyczące organizacji procesów dostarczania usług IT w przedsiębiorstwie. Stale rozbudowywane są też mechanizmy wspomagające i automatyzujące zarządzanie, administrowanie i eksploatowanie KSI (np. automatyzacja przetwarzania, zarządzanie usługami i konfiguracją, wprowadzanie zmian, obsługa incydentów).

Obecnie eksploatowany KSI ZUS, oprócz jednej z największych na świecie instalacji komputerowej klasy mainframe, obejmuje kilkaset instalacji komputerowych w 2 ośrodkach centralnych, 42 ośrodkach oddziałowych i 13 ośrodkach przetwarzania danych, w których utrzymywane jest ponad 270 instancji baz danych. W oparciu o te zasoby realizowanych jest 70 typów procesów przetwarzania użytkowego (ścieżek przetwarzania) wykorzystujących ponad 450 aplikacji. W efekcie około 30 tysiącom pracowników merytorycznym ZUS (użytkownikom KSI) udostępnianych jest 60 typów usług informatycznych umożliwiających użytkowanie systemu.

KSI ZUS stanowi jedno z największych na świecie rozwiązań technologicznych i największy w kraju system informatyczny, zarówno pod względem skali gromadzonych informacji, jak i liczby korzystających z niego użytkowników. KSI ZUS rozlicza ponad 100 miliardów złotych rocznie na kontach 20 milionów ubezpieczonych i 2 milionów płatników. Każdego miesiąca wykonuje ponad 40 miliardów obliczeń, w tym ponad 100 milionów operacji księgowych. Gigantyczna skala systemu, ale przede wszystkim jego wysoka jakość, została dostrzeżona i doceniona przez Unię Europejską, o czym świadczy przyznanie KSI ZUS głównej nagrody w prestiżowym konkursie organizowanym przez Europejski Instytut Administracji Publicznej (EPIA) .

Źródło artykułu:WP Wiadomości
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)