Trwa ładowanie...
05-05-2011 16:55

Tam wydarzyła się tragedia - po niej będzie bezpieczniej?

Starosta lęborski, burmistrz Lęborka i wójt gminy Nowa Wieś Lęborska w woj. pomorskim wystąpią do prezesa spółki PKP PLK SA z wnioskiem o zamontowanie półrogatek na przejeździe kolejowym w Mostach, gdzie 28 kwietnia doszło do śmiertelnego wypadku. Takie ustalenia zapadły na spotkaniu samorządowców z przedstawicielem spółki PKP PLK SA - poinformował wójt Nowej Wsi Lęborskiej Ryszard Wittke.

Tam wydarzyła się tragedia - po niej będzie bezpieczniej?Źródło: PAP
d3u6lok
d3u6lok

Jak powiedział Wittke, samorządy nie wykluczają finansowego udziału w przebudowie przejazdu, jeśli prawo na to pozwala.

Zdaniem Leszka Lewińskiego, zastępcy dyrektora gdyńskiego oddziału Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK SA, wniosek samorządowców o podwyższenie kategorii przejazdu w Mostach z C do B jest bezzasadny.

Przejazd kategorii C jest wyposażony w samoczynną sygnalizacją świetlną i dźwiękową, ale nie ma urządzeń zamykających drogę. Natomiast przejazd kat. B ma dodatkowo półrogatki, czyli szlabany zamykające prawe pasy ruchu.

- Przejazd w Mostach jest bezpieczny. W momencie wypadku sygnalizacja dźwiękowo - optyczna była sprawna, w związku z czym zamierzamy odbudować go, utrzymując dotychczasową kategorię C - powiedział Lewiński.

d3u6lok

Jak dodał, "kolei jest jednak gotowa podwyższyć kategorię przejazdu, jeśli znajdą się partnerzy, którzy zechcą dołożyć się do takiej inwestycji."

Orientacyjny koszt budowy przejazdu kategorii B przekracza 1 mln zł. - Gwarantuję, że ze swej strony wyłożymy na taką budowę 350 tys. zł - powiedział dyrektor Lewiński.

Do wypadku w Mostach doszło 28 kwietnia ok. godz. 17.25. Pociąg osobowy TLK relacji Katowice - Gdynia uderzył w środek załadowanej cegłami naczepy tira marki Scania. Lokomotywa i cztery wagony wykoleiły się. Ciężarówka została zniszczona.

Dwoje pasażerów pociągu zginęło. Prowadząca w tej sprawie śledztwo Prokuratura Okręgowa w Słupsku liczbę rannych określiła na 24 osoby.

d3u6lok

Z dotychczasowych ustaleń śledczych wynika, że kierowca tira słyszał sygnał dźwiękowy ostrzegający o zbliżającym się pociągu, mimo to wjechał na tory, licząc, że uda mu się przejechać.

Powypadkowe straty kolei oszacowała na ok. 12 mln zł. Wykolejona lokomotywa i wagony, które poszły do kasacji, wyceniono na ponad 10 mln zł. Zniszczone zostało też 200 m torów, 4 słupy podtrzymujące sieć trakcyjną, 800 m tej sieci oraz system sterowania sygnalizacją dźwiękowo - optyczną na przejeździe.

Przerwa w ruchu pociągów na linii wiodącej przez Mosty trwała do godzin nocnych 1 maja. Obecnie pociągi jeżdżą tamtędy z prędkością ograniczoną do 20 km/ h. Przed wypadkiem maksymalna prędkość przejazdu przez Mosty wynosiła 120 km/h. W chwili wypadku pociąg jechał 110 km/h.

d3u6lok

Techniczne warunki dotyczące skrzyżowań szlaków kolejowych z drogami kołowymi reguluje rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z 26 lutego 1996 r. Rozporządzenie mówi o 6 kategoriach przejazdów kolejowych. Najwyższą jest A - przejazdy strzeżone wyposażone w rogatki zamykające całą szerokość jezdni; najniższą kat. F - przejazdy niepubliczne, zamknięte dla ruchu i otwierane na życzenie kierującego. O kategorii przejazdu decyduje m.in. liczba torów, maksymalna dopuszczalna prędkość pociągów, rodzaj drogi, na której znajduje się przejazd, oraz występujące na niej natężenie ruchu.

d3u6lok
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

WP Wiadomości na:

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3u6lok
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj