"Tajna instrukcja w tupolewie? To mistyfikacja"
Doniesienia rosyjskich mediów na temat rzekomej tajnej instrukcji, zgodnie z którą Tu-154M mógł odejść na lotnisko zapasowe tylko za zgodą "głównego pasażera", mają charakter "dywersyjny" - uważa szef parlamentarnego zespołu ds. zbadania przyczyn katastrofy smoleńskiej Antoni Macierewicz (PiS). Poseł dodał, że wszelkie sugestie na ten temat są po prostu mistyfikacją.
28.01.2011 | aktual.: 28.01.2011 13:23
- Wszelkie sugestie odwołujące się do jakoby istniejącej tajnej instrukcji są po prostu mistyfikacją, mającą na celu stworzenie zamieszania politycznego - oświadczył Macierewicz w sejmie.
O tajnej instrukcji napisała "Komsomolskaja Prawda". Według gazety, instrukcja, na podstawie której samolot może odejść na lotnisko zapasowe tylko za zgodą "głównego pasażera", mogła doprowadzić do katastrofy polskiego Tu-154M pod Smoleńskiem 10 kwietni zeszłego roku.
Informacje gazety zdementował szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego gen. Mieczysław Cieniuch. - Ta informacja od razu wydawała mi się mało prawdopodobna, ale nakazałem ją sprawdzić. Otrzymałem już informację, że taka instrukcja na sto procent nie istniała, ani nie istnieje - mówił dziennikarzom gen. Cieniuch.
W ocenie Macierewicza, doniesienia gazety "mają charakter w sposób oczywisty dywersyjny". Materiały te, "mistyfikujące i fałszywie przedstawiające przebieg wydarzeń związanych z lotem samolotu Tu-154M w dniu 10 kwietnia 2010 roku" - zdaniem posła - "znalazły niestety odbicie w Polsce".
Macierewicz oświadczył, że przeloty osób pełniących najwyższe funkcje w państwie reguluje instrukcja HEAD. - Nikt nigdy nie uchylił instrukcji HEAD, która jest jedynym zbiorem norm warunkujących i decydujących o tym, jak postępują poszczególni członkowie załogi, pasażerowie, a przede wszystkim kapitan statku - zaznaczył poseł.
Podczas konferencji przedstawiono niektóre z zapisów tej instrukcji, m.in. mówiące o tym, że dowódcą statku jest zawsze wyznaczony pilot. - To on musi rozpoznać, jaka jest sytuacja meteorologiczna, zagrożenia zarówno w miejscu lądowania, jak i ewentualnych lotniskach zapasowych - podkreślał Macierewicz.
Nikt inny decyzji w tej kwestii nie może podjąć - zaznaczył poseł. Instrukcja mówi o tym - dodał Macierewicz - że tylko dowódca ustala ewentualne warianty postępowania, "rozstrzyga, wybiera i decyduje" i nikt nie może mieć wpływu na jego rozstrzygnięcia.
- Wyłącznie dowódca statku wydaje decyzje, bez względu na status osoby, która by próbowała interweniować - podkreślił poseł.