Szybka Kolej Miejska pojedzie w 2006 r.
Przedstawiciele Metra Warszawskiego i Tramwajów Warszawskich podpisali, w obecności prezydenta stolicy Lecha Kaczyńskiego, porozumienie o utworzeniu spółki, która zajmie się tworzeniem Szybkiej Kolei Miejskiej (SKM) łączącej stolicę z pobliskimi miejscowościami.
W pierwszej kolejności w ramach SKM powstanie linia na odcinku Grodzisk Mazowiecki - Otwock.
"Mamy nadzieję, że stworzenie SKM przyczyni się do zmiany jakościowej komunikacji w stolicy i pobliskich miejscowościach" - powiedział Kaczyński. Zaznaczył, że cechą SKM będzie przede wszystkim to, że będzie jeździła często i szybko.
"Oczekujemy, że część osób, która dzisiaj przyjeżdża do Warszawy samochodem, będzie mogła przesiąść się do kolejki. Czyli nie tylko chcemy ułatwić życie mieszkańcom najbliższych okolic stolicy, ale także zmniejszyć ruch samochodowy w Warszawie, a w każdym razie otrzymać szansę na takie zmniejszenie" - podkreślił Kaczyński.
Wiceprezydent stolicy Sławomir Skrzypek poinformował, że długość pierwszego odcinka kolei wyniesie 58 km, a pociąg będzie poruszał się z prędkością ok. 50 km na godzinę. Zaznaczył, że koszt budowy jednej linii szacuje się na ok. 150 mln zł.
Według Skrzypka, inwestycja wiąże się m.in. z zakupem taboru, zagęszczeniem stacji oraz budową parkingów w okolicach stacji, co "pozwoli mieszkańcom zostawić samochody i przesiąść się do dogodniejszego środka komunikacji". Zdaniem prezesa Metra Warszawskiego, Krzysztofa Celińskiego, niezbędne jest zapewnienie bezpieczeństwa pasażerom SKM. "Tak jak w metrze, każda stacja musi mieć swoją ochronę. Ochrona powinna być także w samym pociągu" - zaznaczył. Dodał, że "jakość usług musi być na tyle dobra, żeby mieszkańcy doszli do wniosku, że chcą jechać pociągiem, a nie samochodem".
Celiński ocenił, że SKM na trasie Grodzisk Mazowiecki-Otwock powinna zacząć jeździć w 2006 r. Następnie uruchomione będą kolejne połączenia.