Trwa ładowanie...
d3zyxx7
25-11-2011 10:10

Sukces polskiego miasta. Wygrali już drugi raz

W Gdańsku zaczęto kłaść asfalt, który ma sprawić, że zmniejszy się hałas powodowany przez przejeżdżające samochody. Jednocześnie trwają przygotowania do stosowania innych metod wyciszania miasta, np. szlifowania torów czy takiego sterowania ruchem, by wyprowadzić go poza centrum. M.in. za takie rozwiązania - już po raz drugi - miasto uhonorowano tytułem Lider Polskiej Ekologii, w konkursie ministra środowiska.

d3zyxx7
d3zyxx7

Jeden z najbardziej kosztownych antyhałasowych sposobów to zbudowanie "ramy" komunikacyjnej. Chodzi o skierowanie ruchu poza obszar centrum miasta i poprowadzenie go po terenach mało zaludnionych.

Tzw. główna rama komunikacyjna Gdańska, która znacznie odciąży obecną główną oś transportu, jaką stanowią al. Grunwaldzka i al. Zwycięstwa, składać się będzie z obwodnicy południowej, tras Sucharskiego i Słowackiego oraz obwodnicy zachodniej.

- Program ograniczenia uciążliwości hałasu został przyjęty uchwałą Rady Miasta Gdańska - przypomina Maciej Lorek, dyrektor Wydziału Środowiska Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - Niestety, stosownych działań miasto nie może wdrażać na terenach, które doń nie należą. Tak jest w rejonie terenów kolejowych. Opóźnienia w modernizacji magistrali kolejowej E-65 Gdynia - Warszawa powodują, że mieszkańcom ciągle dokucza hałas wywoływany ruchem pociągów. Ściany akustyczne wzdłuż torów przydałyby się zwłaszcza we Wrzeszczu. Podobnie jest w przypadku dróg krajowych.

Klimat akustyczny miasta poprawiają także modernizacja dróg z wykorzystaniem technologii tzw. cichych nawierzchni.

d3zyxx7

- Żeby to osiągnąć, kładzie się specjalny asfalt - mówi Maciej Lorek. - Tak zwane ciche nawierzchnie z asfaltu drenażowego pozwalają na zmniejszenie o 3 decybele hałasu wywoływanego przez opony kół podczas jazdy samochodów. Takie modelowe nawierzchnie są układane na terenie portu. Drenaż w nawierzchni sprawia, że zmniejsza się hałas, ale też jezdnia jest bardziej sucha. To jednak dość kosztowne i co trzy lata trzeba taki asfalt czyścić. Wymiana taboru tramwajowego może dać spadek głośności nawet o 6 decybeli.

Duże nadzieje na zmniejszenie hałasu Gdańsk wiąże z system sterowania ruchem TRISTAR. Na razie głośność jest mierzona i pokazywana na mapie akustycznej.

Tytuł Lider Polskiej Ekologii został przyznany Gdańskowi po raz drugi. Miasto zostało docenione przez ogólnokrajowe jury za "Kompleksowe działania na rzecz ochrony środowiska", w tym za przedsięwzięcia na rzecz ochrony mieszkańców przed hałasem. Gdańsk jest bowiem pierwszym dużym miastem w Polsce, które całościowo wywiązuje się z dokonywania oceny stanu akustycznego. Jako pierwsze opracowało mapę akustyczną. Wprowadziło też monitoring natężenia dźwięków oraz stworzyło program naprawczy.

Za "Mapę Hałasu", opracowaną w Wydziale Środowiska UM oraz za "Mapę Porządku", powstałą w Wydziale Gospodarki Komunalnej, Gdańsk nagrodzono medalami także podczas tegorocznych targów "Technicon Innowacje". Obie mapy są udostępnione na stronie www.gdansk.pl. Mapa hałasu wykorzystywana jest m.in. do pomiaru poziomu hałasu drogowego, kolejowego, przemysłowego oraz lotniczego.

Po raz pierwszy prawo posługiwania się tytułem Lider Polskiej Ekologii Gdańsk uzyskał w 2004 roku. Wówczas laury zdobył za "Nowoczesne zarządzanie środowiskiem" - informuje Anna Dobrowolska z Biura Prasowego Kancelarii Prezydenta Gdańska.

d3zyxx7
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

WP Wiadomości na:

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3zyxx7
Więcej tematów