Katowicka spółka Stalexport, eksploatująca pierwszą płatną autostradę z Katowic do Krakowa, zainwestuje 505 mln zł w podniesienie standardu tej trasy, ochronę środowiska oraz w przebudowę dróg i mostów.
Na przystosowanie autostrady do pobierania odpłatności spółka wydała 148 mln zł. Teraz planuje zainwestować ponad 345 mln zł w ochronę środowiska i parkingi. Konieczne są też remonty mostów i wiaduktów, aby dostosować ich parametry do norm europejskich. Koszt tych remontów oceniany jest na 160 mln zł. Do 2003 r., wybudowanych zostanie ok. 20 km ekranów akustycznych wzdłuż autostrady, powstanie też kładka dla pieszych w Chrzanowie oraz 2 dodatkowe przejścia dla zwierząt.
Przychód z płatnej autostrady jest większy niż zakładane 100 tys. zł dziennie. Na jej dzienne utrzymanie wydaje się 35 tys. zł. Obecnie opłata za przejazd całym odcinkiem autostrady wynosi 8 zł dla samochodów osobowych i 20 zł dla ciężarówek. Na razie nie przewiduje się zmiany stawek. Jednak do połowy przyszłego roku Stalexport planuje wprowadzenie nowych sposobów poboru opłat
Firma ma 30-letnią koncesję na eksploatację drogi. (jag)