Spadają ceny wyświetlaczy plazmowych i odbiorników TV
Na rynku wyświetlaczy plazmowych i odbiorników TV następuje ostry spadek cen, wywołany rywalizacją producentów - wynika z raportu firmy Samsung SDI Co.
16.09.2005 | aktual.: 16.09.2005 07:32
Jak podają autorzy raportu, w pierwszym półroczu 2005 r. ceny wyświetlaczy plazmowych spadły o 18%, a w trzecim kwartale mają spaść jeszcze o 3-5%. Spadek będzie najwolniejszy w czwartym kwartale tego roku, ale i tak może przekroczyć 2% - prognozują.
Wiceprezes działu sprzedaży i marketingu Samsung SDI, Chris Kim, spodziewa się, że w obecnym kwartale jego firma odnotuje zysk po dwóch kwartałach strat. Jego zdaniem będzie to możliwe dzięki wzrostowi sprzedaży, na razie kompensującemu straty wywołane wojną cenową między trzema największymi producentami - koreańskimi Samsung SDI Co. i LG Electronics Inc. oraz japońskim Matsushita Electric Industrial Co.
Wojna ta miała zmusić producentów do uruchomienia dodatkowych mocy wytwórczych, po tym jak analizy rynku wykazały, że klienci są zainteresowani zastąpieniem starych odbiorników TV z klasycznym kineskopem katodowym nowymi telewizorami. Jak się jednak okazało, wyświetlacz plazmowy posiada dość istotne wady - stosunkowo krótki czas działania oraz efekt wypalania obrazu.
Spowodowały one, według analityków Business Technology Research, iż "plazma" zaczęła przegrywać rywalizację z ekranami LCD najnowszej generacji, co skłoniło działy marketingu wszystkich producentów do prowadzenia agresywnej polityki cenowej.
Analitycy z firmy DispaySearch podkreślają, że w momencie wprowadzenia nowych generacji wyświetlaczy plazmowych o przedłużonym okresie trwałości, w których udało się zlikwidować efekt wypalania, sprzedaż z powrotem zacznie rosnąć. Według nich mimo tegorocznego załamania, rynek na wyświetlacze plazmowe wzrośnie do końca 2008 r. czterokrotnie; sprzedaż na koniec 2008 r. wyniosłaby wtedy do 12,3 mln wyświetlaczy plazmowych.