Polska"Śmieci do śmietnika"

"Śmieci do śmietnika"

Pod hasłem "śmieci do śmietnika" rusza społeczna kampania reklamowa, która ma przekonać Polaków, by śmieci wyrzucać do śmietnika, a nie do lasu, jeziora czy rzeki.

16.07.2003 | aktual.: 16.07.2003 18:52

Chodzi o uświadomienie zwykłym ludziom, że czyste środowisko i estetyka otoczenia w dużym stopniu zależą od nich samych - od tego, czy korzystają ze śmietników, koszy czy kontenerów na odpady. Spoty zachęcające do tego pojawią się w telewizji, radiu i gazetach. Głównym sloganem akcji będzie: "nie śmieć!"

Cała kampania reklamowa została opracowana i zrealizowana bezpłatnie, w interesie społecznym przez agencję reklamową Publicis. W akcję zaangażowały się Lasy Państwowe oraz redakcje, które nieodpłatnie udostępniły przestrzeń reklamową na swoich łamach i czas na antenach.

Według autorów kampanii hasło "nie śmieć!" w najprostszy sposób działa na świadomość ludzi i tłumaczy, że bez tego polską rzeczywistością nadal pozostaną nielegalne wysypiska śmieci, zużyte opakowania w rowach i na chodnikach, zaśmiecone lasy.

W ocenie twórców reklamy wiele akcji przeciwko śmieceniu skupia się na sprzątaniu, np. Sprzątanie Świata. "One likwidują skutki bezmyślnego śmiecenia, a my chcemy ograniczyć przyczynę - sam fakt śmiecenia" - tłumaczył dyrektor agencji Publicis, Marek Gargała.

W kampanii, oprócz spotów telewizyjnych i radiowych, reklam w gazetach, wykorzystane będą bezpłatne kartki pocztowe pokazujące znane polskie lasy lub parki leśne poprzez pryzmat pozostawionych tam śmieci.

Dyrektor Generalny Lasów Państwowych Janusz Dawidziuk powiedział, że Lasy z entuzjazmem włączyły się do akcji. "Śmieci, to największe zagrożenie naszych lasów, obok pożarów. W Polsce mamy swobodny wstęp na tereny leśne. Nikt nie grodzi lasów, nie wywiesza tablic, że wstęp jest wzbroniony. Jednocześnie leśnicy proszą, żeby nie niszczyli lasów, porzucając w nich śmieci" - wyjaśnił Dawidziuk.

Według niego kampania w szczycie sezonu urlopowego jest właściwy pomysłem. "Miliony Polaków korzystają teraz z okazji spędzania czasu w naszych lasach" - dodał Dawidziuk.

Spot telewizyjny przedstawia wannę w łazience, do której dziecko wrzuca zawartość kubła ze śmieciami. Ojciec chłopca sprawdza, czy wszystkie odpadki trafiły do wody, wchodzi do brudnej brei, w której pływają plastikowe kubki, butelki, skórka od banana i inne śmieci. Wyciąga się zadowolony w wannie. Głos lektora mówi, że nie trzeba nigdzie wyjeżdżać, żeby wypoczywać tak, jak się lubi. Obraz pokazuje brzeg mazurskiego jeziora, który wygląda jak tamta wanna - zaśmiecony, z pływającymi butelkami i plastikami - opisywał pomysłodawca akcji z agencji Publicis Michał Nowosielski. "Nie śmieć!" - prosi lektor.

Reklama radiowa to kilkanaście zadowolonych z siebie głosów, które mówią "w górach, nad morzem, na leśnej polanie, gdziekolwiek, byle nie we własnym domu". Lektor pyta "A gdzie ty wyrzucasz własne śmieci". "A wiesz co, gdzieś w dzikiej przyrodzie" - odpowiada głos młodego człowieka.

Na reklamach znalazły się hasła "Las będzie atrakcyjny bez twoich kreacji" - na zdjęciu wyrzuconych do lasu zużytych ubrań, "Las nie musi korzystać z twojej łazienki" - przy zdjęciu zbitej ceramicznej muszli klozetowej w lesie i "Las będzie przytulny bez twoich mebli" na obrazie połamanych starych krzeseł wyrzuconych do lasu".

Kartki pocztowe pokazują wysypiska śmieci w znanych turystycznych miejscach - Puszczy Kampinoskiej, opony i zardzewiała karoseria samochodu w Bieszczadach z napisem "Bieszczady zapraszają", kartka "Las Kabacki" - z całym wyborem miejsc i śmieci, które można tam znaleźć.

Na ich odwrocie znajduje się logo akcji i pytanie "A gdzie ty wyrzucasz swoje śmieci?".

Kampania potrwa do końca wakacji.

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)